با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه چهارم اعضای گروه در سال 94

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۲۹ ب.ظ

جلسه این هفته در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 10 اردیبشهت در موسسه مهرآفرین، با حضور نه نفر از اعضا و آقای دکتر نوروزی آغاز گردید. از سری مباحث تاریخ فلسفه غرب، ابتدا به ارائه مطالبی در مورد جریان سوفسطایی پرداخته شد

از جمله اینکه:

علل پیدایش چنین گروهی: 1: وجود اختلاف در جهان بینی های دانشمندان و به طور خاص فلاسفه قبلی 2: وجود اختلاف نظر بین دیدگاه سکون گرایانه پارمنیدس و حرکت گرایانه هراکلیتوس، 3: آشنایی با اقوام مختلف و شک در نسبی یا مطلق بودن آداب و فرهنگها، 4: ظن و گمانی که در همه چیز روا داشته می شد، 5: عوامل سیاسی و دستیابی به قدرت که به نوعی هدف جوانان آن روز یونان بود؛ برشمرده شد.

سوفیستها دارای دستگاه هستی شناسانه و معرفت شناسانه مشخصی نبودند اما با توجه به آنچه که از کتب تاریخ فلسفه در دست است: این افراد از این شهر به آن شهر رفته و در ازای دریافت پول، به جوانان فن خطابه و جدل می آموختند تا با آن فنون، در محاکم قضایی یا مسائل اجتماعی به مقاصد خویش برسند. بر این اساس، آنها می توانستند هر تفکری را چه حق چه باطل درست جلوه دهند و این حداقل دلیلی بر نسبی گرا بودن ایشان در عمل است. منابعی که برای مطالعه درباره سوفسطاییان در دست است، نوشته شاگردان سقراط، افلاطون و گزنفون است. ایشان نیز با توجه به کشته شدن استادشان به دست سوفسطاییان، ممکن است قضاوت عادلانه و غیرسوگیرانه ای ارائه نداده باشند. اینکه بگوییم دریافت پول برای آموزش فن خطابه و جدل جرم است، نوعی قضاوت ناعادلانه به حساب می آید زیرا امروزه نیز برای آموزش، هزینه دریافت می شود.

در ادامه بحث نکاتی بحث برانگیز از جملات به جا مانده از سوفسطاییان توسط اعضا قرائت شد و با راهنمایی آقای دکتر نوروزی به واکاوی و فهم برداشتهای مختلف از آنها پرداخته گردید تا از پس آرای منصفانه و غیر منصفانه در مورد سوفیستها، با تفکر و دقت، برداشتهای متفاوتی به دست آید و آرای به جا مانده به شیوه جامعتری مورد تجریه و تحلیل قرار گیرد. پس از پرداختن به این مسأله، روش سوفیستها در بحثهایشان سخنرانی یکطرفه با به کاربردن مهارتهای خطابه دانسته شد، سوفسطاییان به دنبال تکنیک بودند تا محتوا. بر خلاف سقراط که با روش دیالکتیکی به خود شناسی و توجه دادن به معرفت می پرداخت. در انتهای بخش اول جلسه، استاد توصیه نمودند، اعضای گروه، ضمن مراجعه به آثار فارسی افلاطون، به متن لاتین مجموعه آثار او نیز رجوع داشته باشند و برای جلسه آینده ضمن مطالعه زندگی و اندیشه سقراط، در مورد آرای سوفیسم و افراد شاخص آنها چون پروتاکوراس، گرگیاس و... در منابع مختلف، تأمل بیشتری به عمل آید.

در قسمت دوم جلسه، به توضیحاتی در مورد روش پاراکمی بر اساس مقاله دکتر شعبانی پرداخته شد و ابتدا درباره نظریه «منطق فازی» که واضع آن دکتر لطفی زاده است، توضیحاتی ارائه شد. منطق فازی بر خلاف منطق صوری که تک ارزشی است، رویکردی چند ارزشی دارد  و در پی اثبات صدق یا کذب قضیه نیست و تلاشی است در جهت تبیین قضایایی که دارای مراتب و درجات هستند و مرز مشخصی بین صدق و کذب ندارند.جلسه با این پیش درآمد، وارد توضیح بیشتر«روش پاراکمی» گشت. نظریه ای که از روش کمی می گذرد. از نکات قابل توجه در این پژوهش، نقد روشهای پژوهشی آمیخته و ارائه شیوه پاراکمی بر مبنای منطق فازی بود. ادامه بحث راجع به این مقاله به جلسه بعد موکول گردید و از اعضا خواسته شد به مطالعه بیشتر در مورد آن بپردازند. در انتها  در خصوص مقاله تکثر رشته ای نیز پرسش و پاسخهایی مطرح شد و خانم شهریاری نقد های خود بر این مقاله را ارائه دادند. لازم به ذکر است که جلسه این هفته در ساعت حدود 11 و 30 دقیقه پایان یافت.


با تشکر از حضور، توجه و هدایت آقای دکتر نوروزی و سپاس فراوان از خانمها: شهریاری، نادری، رجبی و عسگری که در این جلسه به ارائه بحث پرداختند.

لازم به ذکر است که ما بین جلسه، اعضای گروه، به مناسب هفته معلم، از زحمات و حمایتهای علمی استاد گرامی آقای دکتر نوروزی با اهدای هدیه تقدیر و تشکر نمودند و همچنین با کیکی که توسط خانم عسگری تهیه شده بود و متناسب با موضوع بحث تزیین شده بود، پذیرایی صورت گرفت.


تهیه گزارش: فاطمه داوری


 

                                 




۹۴/۰۲/۱۰

نظرات  (۸)

...برخی و شاید همه نظریه پردازان فازی معتقدند که مبانی معرفتی منطق فازی را باید در تفکرات سوفسطایی یونان جستجو نمود...
نقل از مقاله«جستاری در مبانی معرفتی منطق فازی» مهدی حسین زاده
فازی چیزی بین سیاه وسفید،یعنی خاکستری است.

                                                   « پارت کاسکو »
مجموع تعلق ها الزاما برابر یک نیست...

مثلا وقتی می گوییم فرد 40 ساله یعنی15 درصد به مجموعه جوان ،70 درصد به مجموعه میان سال و25 درصد به مجموعه پیران تعلق دارد .این منطق مطلقا نمی گویدکه مثلا فرد مورد نظر میان سال است.
نکته مهمی که بدلیل فشرده شدن گزارش از آن صرف نظر شد، تطابق منطق فازی با آموزه های اسلامی به ویژه آیات قرآن است"لایکلف الله نفساً الا وسعها". نکته مهمی که متأسفانه در سیستم آموزش و پرورش مورد غفلت قرار میگیرد، همین عدم توجه به درجات متفاوت دانشجویان یا دانش آموزان است.
در روش ارزشیابی توصیفی مورد استفاده در دوره ی ابتدایی منطق فازی به شدت پررنگ شده است ومعلمان گرامی آن را سرلوحه کار خود قرار داده اند .....وواقعا کم لطفیه که به دلیل بی خبری ما از چگونگی کارآنها قضاوت نامناسب بشه!!!!!!!!!!!
سلام باید در عمل همه جانبه به نوع عملیاتی شدن روش توصیفی در مدارس نگریست!
اینکه بدون مدیریت صحیح و برنامه ریزی درست و همینطور آماده شدن زیرساختها و پیشرفت همه جانبه در مسائل، صرفاً بخواهیم یک الگو رو از مدارس کشورهای پیشرفته در کشورمان پیاده کنیم، چیز جالبی نیست و در حذ افتضاح هستش. اینکه بدون توجه به باقی بودن ضعف در دروس، همه را با معیار "مورد قبول و حتی نیاز به تلاش" به پایه بالاتر بفرستیم، اصلاً جالب نیست. من تو این مقطع خصوصی زیاد تدریس داشتم. اتفاقاً منطق فازی در روش توصیفی که تو کشور ما عملاً اجرا شده، زیاد موضوعیت نداره. گاهی محصلی رو میبینیم که اومده کلاس ششم یا هفتم به خاطر بی برنامگی و اجرای بد یک روش، اما شرم آوره که عدد نویسی و املا و روخوانی رو هم بلد نیس چه رسد به حفظ تعریف مطالب. از این موارد کم نیست. من خاصیت روش توصیفی رو رد نمیکنم و اینکه تو کشورای پیشرفته وقتی اجرایی شده به خاطر اجرای صحیحش با منطق فازی هم مناسب داره.
سلام بر همگی خصوصا خانم داوری عزیز
بحث ما فعلا منطق فازی ست واصلا کاری به خوب یا بد بودن ارزشیابی توصیفی نداریم .منظور من این بود که در روش ارزشیابی جدید (توصیفی) به منطق فازی خیلی اهمیت داده شده واین جای خوشحالیست وچیزی هم که هست اینه که معلمان ما دارن اون رو اجرا میکنند.
سلام بر همه عزیزان خصوصاً خانم اسحاقیان
بنده نیز در راستای منطق فازی صحبت میکنم هر چند سعی دارم از دل موضوع اصلی به نقد و واکاوی "نظام توصیفی" هم پرداخته گردد و شاید همین مسأله علت این شده که گاهی از بحث منطق فازی خارج گردم. بحث از تجربه و اجرای درست یک طرح است. بهتر میبینم در مثالی، بیشتر با رویکرد منطق فازی مطابقت دهم:
کلاسی 35 نفره را در نظر گیرید که سطح علمی دانش آموزانش با این معیارها سنجیده میگردد: 1: خیلی خوب، 2: خوب، 3: قابل قبول، 4: نیاز به تلاش بیشتر
حدود 12 نفر از اینها با معیار "خیلی خوب" تمامی دروس خود را میگذرانند. حالا منطق فازی که به درجه بندی درجه ها میپردازد با کدام حالت تناسب بیشتری دارد:
1: همه خیلی خوبها را طبق معیار نمره ای، 20 گرفته های قدیم بدانیم(که سبب بیسواد پروری ست)
2: به درجه بندی دقیقتر سطح علمی آنها پرداخته و برای تعیین دانش آموزان عالی جهت تحصیل در مدارس تیزهوشان، معیارهای دقیقتر و قابل قبولتری را به کار بگیریم؟(که این دیگر توصیفی نیست)
*
چیزی که مطرح است تطبیق بخشی از تعریف منطق فازی با صحبت بنده و بخش دیگر آن با فرمایش شماست. منطق فازی منطقی چند ارزشی است(درجه بندی 0 تا 1 یا درجه بندی "خوب". این قسمت مطابق حرف من است. و قسمت دوم تعریف، به این اشاره دارد که منطق فازی بدنبال صدق و کذب قضایا نیست و مرز مشخصی برای آن قائل نمیگردد و این قسمت با فرمایش شما مطابقت دارد. آنچه برداشت من است این است که نظام توصیفی با عدم رعایت بخش اول تعریف سیستم آموزشی را از اقتدار انداخته و عملاً بیخیال و بیسواد پروری میکند و با رعایت قسمت دوم تعریف که سخن شما باشد، انتخاب نخبه ها برای آموزشهای خاص صرفاً با معیار توصیفی را دچار اشکال کرده اما حسن هایی هم دارد: استرس را کم میکند، به اعتماد به نفس داشن آموزان ضعیفتر جهت پیشرفت کمک میکند(اگر خودشان بخواهند)، رقابت ناسالم را از بین میبرد و... حال به دو نکته توجه بفرمایید: 1: اینکه از کلاس اول تا ششم توصیفی باشد و از آن به بعد نمره ای درست آست؟ 2: در عمل معیار قضاوتها در مدارس چقدر تغییر کرده؟ آیا دیگر صفر و صدی نگاه نمیکنند؟ آیا ظاهربینانه قضاوت نمیشود؟ آنچه مطابق فرمایش شما با منطق فازی هماهنگی دارد: اجرای صحیح شیوه توصیفی است که سیستم آموزشی کشور ما هنوز به آن نقطه نرسیده.
از پرگویی خود عذر خواهم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی