گزارش جلسه چهارم اعضای گروه در سال 94
جلسه این هفته در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 10 اردیبشهت در موسسه مهرآفرین، با حضور نه نفر از اعضا و آقای دکتر نوروزی آغاز گردید. از سری مباحث تاریخ فلسفه غرب، ابتدا به ارائه مطالبی در مورد جریان سوفسطایی پرداخته شد
از جمله اینکه:
علل پیدایش چنین گروهی: 1: وجود اختلاف در جهان بینی های دانشمندان و به طور خاص فلاسفه قبلی 2: وجود اختلاف نظر بین دیدگاه سکون گرایانه پارمنیدس و حرکت گرایانه هراکلیتوس، 3: آشنایی با اقوام مختلف و شک در نسبی یا مطلق بودن آداب و فرهنگها، 4: ظن و گمانی که در همه چیز روا داشته می شد، 5: عوامل سیاسی و دستیابی به قدرت که به نوعی هدف جوانان آن روز یونان بود؛ برشمرده شد.
سوفیستها دارای دستگاه هستی شناسانه و معرفت شناسانه مشخصی نبودند اما با توجه به آنچه که از کتب تاریخ فلسفه در دست است: این افراد از این شهر به آن شهر رفته و در ازای دریافت پول، به جوانان فن خطابه و جدل می آموختند تا با آن فنون، در محاکم قضایی یا مسائل اجتماعی به مقاصد خویش برسند. بر این اساس، آنها می توانستند هر تفکری را چه حق چه باطل درست جلوه دهند و این حداقل دلیلی بر نسبی گرا بودن ایشان در عمل است. منابعی که برای مطالعه درباره سوفسطاییان در دست است، نوشته شاگردان سقراط، افلاطون و گزنفون است. ایشان نیز با توجه به کشته شدن استادشان به دست سوفسطاییان، ممکن است قضاوت عادلانه و غیرسوگیرانه ای ارائه نداده باشند. اینکه بگوییم دریافت پول برای آموزش فن خطابه و جدل جرم است، نوعی قضاوت ناعادلانه به حساب می آید زیرا امروزه نیز برای آموزش، هزینه دریافت می شود.
در ادامه بحث نکاتی بحث برانگیز از جملات به جا مانده از سوفسطاییان توسط اعضا قرائت شد و با راهنمایی آقای دکتر نوروزی به واکاوی و فهم برداشتهای مختلف از آنها پرداخته گردید تا از پس آرای منصفانه و غیر منصفانه در مورد سوفیستها، با تفکر و دقت، برداشتهای متفاوتی به دست آید و آرای به جا مانده به شیوه جامعتری مورد تجریه و تحلیل قرار گیرد. پس از پرداختن به این مسأله، روش سوفیستها در بحثهایشان سخنرانی یکطرفه با به کاربردن مهارتهای خطابه دانسته شد، سوفسطاییان به دنبال تکنیک بودند تا محتوا. بر خلاف سقراط که با روش دیالکتیکی به خود شناسی و توجه دادن به معرفت می پرداخت. در انتهای بخش اول جلسه، استاد توصیه نمودند، اعضای گروه، ضمن مراجعه به آثار فارسی افلاطون، به متن لاتین مجموعه آثار او نیز رجوع داشته باشند و برای جلسه آینده ضمن مطالعه زندگی و اندیشه سقراط، در مورد آرای سوفیسم و افراد شاخص آنها چون پروتاکوراس، گرگیاس و... در منابع مختلف، تأمل بیشتری به عمل آید.
در قسمت دوم جلسه، به توضیحاتی در مورد روش پاراکمی بر اساس مقاله دکتر شعبانی پرداخته شد و ابتدا درباره نظریه «منطق فازی» که واضع آن دکتر لطفی زاده است، توضیحاتی ارائه شد. منطق فازی بر خلاف منطق صوری که تک ارزشی است، رویکردی چند ارزشی دارد و در پی اثبات صدق یا کذب قضیه نیست و تلاشی است در جهت تبیین قضایایی که دارای مراتب و درجات هستند و مرز مشخصی بین صدق و کذب ندارند.جلسه با این پیش درآمد، وارد توضیح بیشتر«روش پاراکمی» گشت. نظریه ای که از روش کمی می گذرد. از نکات قابل توجه در این پژوهش، نقد روشهای پژوهشی آمیخته و ارائه شیوه پاراکمی بر مبنای منطق فازی بود. ادامه بحث راجع به این مقاله به جلسه بعد موکول گردید و از اعضا خواسته شد به مطالعه بیشتر در مورد آن بپردازند. در انتها در خصوص مقاله تکثر رشته ای نیز پرسش و پاسخهایی مطرح شد و خانم شهریاری نقد های خود بر این مقاله را ارائه دادند. لازم به ذکر است که جلسه این هفته در ساعت حدود 11 و 30 دقیقه پایان یافت.
با تشکر از حضور، توجه و هدایت آقای دکتر نوروزی و سپاس فراوان از خانمها: شهریاری، نادری، رجبی و عسگری که در این جلسه به ارائه بحث پرداختند.
لازم به ذکر است که ما بین جلسه، اعضای گروه، به مناسب هفته معلم، از زحمات و حمایتهای علمی استاد گرامی آقای دکتر نوروزی با اهدای هدیه تقدیر و تشکر نمودند و همچنین با کیکی که توسط خانم عسگری تهیه شده بود و متناسب با موضوع بحث تزیین شده بود، پذیرایی صورت گرفت.
تهیه گزارش: فاطمه داوری