- جلسه ساعت 7.30 روز یکشنبه در دانشگاه تشکیل خواهد شد.
- بنا به درخواست دوستان، در ابتدای جلسه از نکات تربیتی اخلاقی توسط استاد بهره خواهیم برد.
- پیشنهاد استاد برای بخش دوم فلسفه اخلاق می باشد و منابع معرفی شده فلسفه اخلاق شهید مطهری، فلسفه اخلاق ویلیام فرانکنا و مقالات مرتبط با این موضوع است.هدف، شناخت اجمالی از فلسفه اخلاق و موضوعات مطرح در آن می باشد.
- مطالب پیوست پیشنهاداتی مرتبط با موضوع این جلسه جهت مطالعه دوستان می باشد.
پاورپوینت فلسفه اخلاق شهید مطهری
موضوع فلسفه اخلاق و حیطه آن - صادق لاریجانی
سیری در فلسفه اخلاق- محسن غرویان
تحولات اخیر در فلسفه اخلاق- روبرت ال. آرینگتن ترجمه صادقی
الزام و انگیزش در فلسفه اخلاق متاخر-ویلیام فرانکنا ترجمه اکرمی
معرفی از : زهرا عسگری
عنوان اصلی کتاب: What Is This Thing Called Science?
نویسنده: آلن اف. چالمرز
مترجم: دکتر سعید زیباکلام
انتشارات: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)
چاپ اول: ۱۳۷۸
چاپ دوازدهم: ۱۳۹۰
محل انتشار:تهران
کتاب "چیستی علم، درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی" اثر آلن ف. چالمرز است که در سال 1982 به چاپ رسیده و در سال 1374 (1995) توسط آقای سعید زیبا کلام به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات علمی و فرهنگی در تهران، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. این کتاب سبکی ساده و روان داشته و در نهایت اختصار و ایجاز به بحث درباره علم میپردازد.بی جهت نیست که از زمان انتشار اولین ویرایش آن در سال 1976 تا سال 1986 ویرایش های اول و دوم آن مجموعا هفت بار تجدید چاپ شده است. چالمرز در این کتاب، در قالب چهارده فصل ، به توضیح چیستی علم و نظریات مختلف در این باره میپردازد. در ادامه معرفی مختصری از هر یک از فصول ارائه میشود.
نویسنده گزارش: ساجده رضوی زاده
جلسه ای که در روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه با حضور آقای دکتر نوروزی و ۹ نفر از دوستان در دانشگاه تشکیل شد، در سه بخش متفاوت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخش اول در مختصر کلامی دکتر نوروزی به ضرورت صبور بارآوردن فرزندان و دانش آموزان اشاره کردند و این نکته را بیان کردند که عجله خود جزئی از دارایی های انسان است و لازم نیست ما آن را مجددا به او بدهیم و در تمامی عرصه های تربیتی معلمان و والدین سعی در ترویج ویژگی عجول بودن دارند که این برعکس اصول تربیتی صحیح به شمار می رود و آن چه مربیان باید مد نظر قرار دهند رشد ویژگی صبوری در فرد است و ما به عنوان دانشجویان حوزه تربیت باید در فرد یک سرعت مطمئنه ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در مسیر صحیح رشد و انتخاب های درست قرار بگیرند.
و در بخش دوم برای ادامه و جمعبندی آگوستین، بخش های دیگری از اعترافات و شهر خدا، تاریخ فلسفه ملکیان، سیر تربیتی غرب کاردان و کتابی از یوستین گوردر که شامل نامه های فلوریا معشوقه آگوستین به او بود، مطرح و مورد بحث قرار گرفت. کلیتی که در اعترافات به چشم می خورد نشان دهنده ناآرام بودن همیشگی روح او و پی جویی حقیقت بر اساس عقل و توانایی خودش، است. او به دنبال ارائه دین مسیح است و اوج تربیت او، یک مسیحی کامل شدن است اما در نوشته هایش عشق به خدا، به انسان های دیگر، به مسیحیت و... مشاهده می شود و بیشتر به نظر می رسد که او یک سرگشته و عاشق و حیران و شاعر باشد تا یک انسان مسیحی و ایمانش هم از روی عشق و عاطفه است. و اما مواردی که در این مباحث بدان اشاره شد سرانجام به این سوال ختم شد که آیا کتاب اعترافات یک نوشته تربیتی است؟ که در نهایت پاسخ ها به نظر می رسد که این کتاب یک الگوی تربیتی است و با هدف اصلاح انجام گرفته است. در شهر خدا نیز بحث ها بر محورهای کلامی بنا شده بود.
پانزدهمین کنفرانس بین المللی دو سالانه
شبکه فیلسوفان تعلیم و تربیت (INPE)
17 الی 20 آگوست 2016
دانشگاه ورشو لهستان
با موضوع:
Philosophy as Translation and the Understanding of Other Cultures
اخلاق نیکوماخوس- کتاب چهارم - منیره عابدی
اخلاق نیکوماخوس- کتاب پنجم- منیره عابدی
اخلاق نیکوماخوس- کتاب هفتم -زهرا اسحاقیان
اخلاق نیکوماخوس- کتاب هشتم و نهم - زهرا عسگری
سیاست- کتاب اول - ساجده رضوی زاده
سیاست - کتاب هفتم و هشتم - طاهره رجبی
سلام دوستان.
......................................
- محل تشکیل کلاس در دانشگاه و ساعت 7.30 صبح می باشد.
- اندیشه های آگوستین در این جلسه جمع بندی خواهد شد.جهت جمع بندی بهتر، دوستان می توانند غیر از کتابهای اصلی آگوستین(اعترافات و شهر خدا) به سایر منابع هم رجوع نمایند.
نویسنده گزارش: زهرا عسگری
این جلسه در روز یکشنبه مورخ هجده مرداد، از ساعت هفت و نیم تا ده صبح در دانشگاه اصفهان و با حضور آقای دکتر نوروزی و خانمها عابدی، رجبی، اسحاقیان، رضوی زاده، شفیعیون و عسگری برگزار شد.در بخش اول این جلسه به معرفی اجمالی آگوستین، بیان قرائت کاپلستون از آگوستین و بابهایی از کتاب اعترافات او پرداخته شد و در بخش دوم بر روی مقاله زمینه ای واقع گرا/سازه گرا درباره چیستی علم و عناصر آن بحث شد.
معرفی اجمالی آگوستین:
آگوستین یکی از بزرگترین ادبا و کلامیون آبای کلیسا است.او در کودکی تحت تعالیم مادر مسیحیت را آموخت ولی در روزگار جوانی به هرزگی روی آورد و دچار عشقی ناپاک شد.او در آن دوران برای رفع تناقضات آیین مسیحی، به آیین مانوی گرایید.در ادامه آگوستین به واسطه آشنایی با تعدادی از کشیشان، دوباره به آیین مسیحیت متمایل شد.در این زمان او با ترجمه آثار افلوطین با اندیشه های او آشنا و در نتیجه آموزه های او از مادی گرایی رها شد و حقیقت غیر مادی را دریافت.آگوستین در مصاحبتش با کشیشان درنهایت، به تحولی فکری و تحولی عاطفی دست یافت.او در ماجرای تحول عاطفی خود با مورد عنایت خدا قرار گرفتن، به ایمان نایل آمد.
زنده شو ای شهر دل مرده که باز کـــاروانــی از شهیـــدان آمده
ای شـــکسته اسخـوانـها، السلام السلام، ای قهـرمانـــها السلام
سلام دوستان.
زمینه ای سازه گرا/واقع گرا درباره چیستی علم و عناصر آن - سعید ضرغامی
آموزش علوم با دیدگاههای گوناگونی در قلمرو فلسفه و فلسفه علم پیوند و بستگی دارد و این دیدگاههای فلسفی الزامهای معینی درباره درس و شیوه تدریس به همراه دارند.مثلا جان استوارت میل، ریاضی را پدید آمده از تجربه های حسی و دارای زمینه های روانشناسی میدانست؛ در صورتی که فرگه گزاره های ریاضی را از نوع گزاره های تجربی ترکیبی ندانسته و بلکه آنها را از گونه گزاره های تحلیلی و مانند فکر و منطق میداند.
نویسنده گزارش: فاطمه داوری
جلسه این هفته گروه در ساعت 7 و 30 دقیقه صبح روز یکشنبه 11 مرداد در دانشگاه اصفهان، با حضور آقای دکتر نوروزی و جمعی از اعضای گروه آغاز گردید. و طی آن کتاب اول سیاست توسط خانم رضوی زاده، قسمت ارسطو از کتاب سیر آرای تربیتی غرب کاردان توسط خانم رجبی، مقاله ارسطو و هیوم، اخلاق و فضیلت اثر زهرا خزاعی توسط خانم عابدی و مقاله حیث التفاتی ادراک از نگاه ارسطو از منوچهر صانعی توسط خانم رجبی شرح شد و سپس توسط گروه مورد بررسی و نقد قرار گرفت. در پایان جلسه مقرر شد برای جلسه بعد آثار آگوستین قدیس مطالعه گردد. همچنین برای قسمت دوم کلاس، مقاله هایی مرتبط با بحثهای به روز رشته با تأکید بر بررسی محتوا و همچنین روش تحقیق به کار رفته در آنها، مطالعه گردد. گفتنی است جلسه این هفته ساعت 10 پایان یافت. با تشکر از حضور و راهنماییهای استاد آقای دکتر نوروزی و همچنین سپاس از حضور دوستان و ارائه بحثِ خانمها رضوی زاده، رجبی و عابدی.
- مقرر شد اندیشه های ارسطو بر اساس منابع رشته ( کتب کاردان، گوتک و ...) و همچنین بر اساس مقالات با تاکید بر آثار نویسندگان مهم بررسی شود.
- همه دوستان ضمن مطالعه، مطالبی برای ارائه داشته باشند.
- در این هفته برای بخش دوم مطلبی در نظر گرفته نشد.
- کلاس این هفته روز یکشنبه ساعت 7:30 در دانشگاه برگزار خواهدشد.
نویسنده گزارش: طاهره رجبی