روش تحقیق کیفی
تحقیق کیفی از زوایای مختلفی تعریف می شود. در یک عبارت می توان نام کیفی را بر مجموعه تحقیقاتی قرار داد که با شیوههایی غیر از روشهای آماری یا هرگونه کمّی کردن مرتبط باشد. شیوه کیفی به تحقیق دربارهی زندگی افراد، شرح حالها،
رفتارها، کارکرد سازمانی، جریانات و روابط اجتماعی معطوف می باشدو در واقع به نقش و اهمیت انسان در تحقیق اهمیت می دهد.
پژوهشگر کمی عینیت را ملاک خود قرار میدهد و از دادهها جدا میایستد ولی پژوهشگر کیفی خود را بخش ناگسستنی از دادهها میداند. در حقیقت بدون مشارکت فعال پژوهشگر، دادهای وجود ندارد او واقعیت را به صورت بخشی از فرآیند پژوهشی خلق میکند.
در ادامه توضیح بیشتر روش تحقیق کیفی در مقالات ارائه شده خواهد آمد.
مقالات:
- نقش پژوهش های کیفی در علوم انسانی - محمد نمازی دریافت
- مروری بر پژوهش کیفی و نرم افزارهای تحلیل دادههای کیفی - عباس دولانی و همکاران دریافت
- تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی - شقایق نیک نشان و همکاران دریافت
- نمونه گیری در پژوهش کیفی - هادی رنجبر و همکاران دریافت
- ارزیابی داده های کیفی- محدثه محسنپور دریافت
- گزارش کار درس روش تحقیق کیفی (روش گروه کانونی)-امید بهرامیان دریافت
- روش شناسی تحقیق کیفی(پدیدار شناسی) - عبدالحسین امامی و همکاران دریافت
- کاربرد روش شناسی پژوهش های کیفی در مطالعات هنر اسلامی-صادق رشیدی دریافت
کتب:
- روش های تحقیق کیفی در پژوهش های اجتماعی(مجموعه مقالات) دریافت
- خلاصه ای از کتاب درآمدی بر تحقیق کیفی اثر اووه فلیک -ترجمه هادی خلیلی دریافت
- معرفی کتاب روش تحقیق کیفی ضدروش(منطق و طرح در روش شناسی کیفی) اثر احمد محمد پور دریافت
A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research -Klaus Bruhn Jensen and Nicholas W.Jankowski دریافت
نکته ای که دوستان باید اینجا به اون توجه کنند و در موردش مطالعه و فکر کنند حضور این رویکرد یا پاردایم در قلمرو علوم تربیتی و به طور خاص تر در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت هست.