سومین جلسه گروه در سال 96
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: ساعت 9تا 10.5 روز سه شنبه 30/ 03/ 1396،
مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
موضوعات مورد بحث: ارائه نکته تربیتی و بحث روش تحقیق
در قسمت تربیتی
سومین جلسه گروه در سال 96
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: ساعت 9تا 10.5 روز سه شنبه 30/ 03/ 1396،
مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
موضوعات مورد بحث: ارائه نکته تربیتی و بحث روش تحقیق
در قسمت تربیتی
فراخوان مقاله
دوفصلنامه علمی ترویجی " علوم تربیتی از دیدگاه اسلام " برای دریافت مقالات علمی از پژوهشگران و دانشپژوهان این رشته دعوت به عمل میآورد.
به منظور انعکاس دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی و زمینهسازی تبادل نظر وتضارب آرای متفکران و محققان، دوفصلنامه از کلیه اساتید، دانشجویان و محققان این حوزه دعوت مینماید تا با ارائه مقالات خود بر غنای بیشتر این نشریه بیفزایند. هدف اصلی این دوفصلنامه، انتشار پژوهشهای مسألهمحور در گستره علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی، روانشناسی تربیتی و مشاوره) با رویکرد اسلامی است تا از این طریق بستر تولید علم و نظریهپردازی مبتنی بر آموزههای اسلام فراهم آید.
براساس شماره مجوز 3341/18/3/ مورخ 19/12/1394 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری؛ دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام دارای درجه علمی ترویجی است و این دوفصلنامه در پایگاههای استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه مجلات تخصصی نورمگز نمایه میگردد.
نویسندگان میتوانند پس از ثبت نام، مقاله خود را بر اساس دستورالعمل تنظیم مقاله از طریق http://edus-islam.isuw.ac.ir بارگذاری نمایند.
سه رساله ی فلسفی
(متشابهات القرآن - المسائل القدسیة - اجوبة المسائل)
نویسنده: صدرالدین محمد شیرازی
مقدمه، تصحیح و تعلیق: سید جلال الدین آشتیانی
«سه رساله فلسفى»
بررسی تحلیلی تعلیم و تربیت در چارچوب آراء و اندیشههای سیاسی
مایکل اوکشات
فایل زیر نوشتاری است بر مبنای دیدگاه مایکل جوزف اوکشات؛ فیلسوف سیاسی و صاحبنظر در عرصه تعلیم و تربیت، که توسط شهناز شهریاری نیسیانی؛ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت تدوین شده است.
در این نوشتار پس از اشارهای به فلسفه سیاسی اوکشات، مهمترین مواضع فلسفی اوکشات؛ یعنی محافظهکاری، لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم و انتقادی مورد مداقه قرار گرفته و سپس به بررسی تحلیلی تعلیم و تربیت بر مبنای این مواضع و دیگر اندیشههای سیاسی وی به ویژه در چهار زمینه قلمرو تعلیم و تربیت، هدف تعلیم و تربیت، محتوای آموزش و روشهای تعلیم و تربیت پرداخته شده است.
دریافت دریافت فایل بررسی تحلیلی تعلیم و تربیت در چارچوب آراء و اندیشههای سیاسی مایکل اوکشات
با سلام
جلسه بعدی هفتگی گروه در سال 1396، این هفته روز سه شنبه1396/03/30، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ارائه نکته تربیتی 2- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(فلسفه اخلاق مور، بحث خواهد شد). 3- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت مقاله ای که به پیوست اضافه می گردد.
دریافت مقاله بخش روش تحقیق
حضور پر شورتان را چشم به راهیم.
اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابیسعید
ابیالخیر
به تصحیح و تنظیم و مقدمه ی شفیعی کدکنی.
انتشارات آگاه. دوجلد. 1063 صفحه
توضیحات:
کتب زیر که در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است، توسط گروهی از دانشجویان دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، خلاصه و ارائه شده است.
دریافت خلاصه کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی؛ جلد اول: زهرا نادری
دریافت خلاصه کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی؛ جلد دوم: ایوب محمودی
دریافت خلاصه کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ جلد اول: فاطمه هاشمی
دریافت خلاصه کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران؛ جلد دوم: شهناز شهریاری نیسیانی
دریافت خلاصه کتاب فلسفه تربیت اسلامی: عزتاله کیشانی فراهانی
دریافت خلاصه کتاب اصول تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام: حسین دولتدوست
با تشکر از همت این عزیزان
دومین جلسه گروه در سال 96
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8تا 9 روز سه شنبه 09/ 03/ 1396،
مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
موضوعات مورد بحث: ادامه بحث سعادت(هابرماس، دیویی).
هابرماس
مدلسازی از دو رویکرد و روش پژوهش فلسفه تعلیم و تربیت
(رویکرد و روش استنتاجی، و رویکرد و روش دیالکتیکی و انتقادی)
ارائه از: شهناز شهریاری
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
دو فایل پیوست شده در زیر، بر اساس مطالب ارائه شده در فصل 3 و 6 کتاب رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تألیف دکتر خسرو باقری، است که توسط خانم شهناز شهریاری دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تهیه و ارائه شده است.
دریافت مدل سازی رویکرد و روش پژوهش استنتاجی
دریافت ارائه و مدل سازی رویکرد و روش پژوهش دیالکتیکی و انتقادی
با سلام
جلسه بعدی هفتگی گروه در سال 1396، این هفته روز سه شنبه 1396/03/09، ساعت 8 تا 10 در گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
این جلسه در دو بخش خواهد بود: 1- ادامه و جمع بندی مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی(از پیش از سقراط تا امروز[هگل، دیویی، یاسپرس، هایدگر، هابرماس و...]). 2- ارائه بحث روش تحقیق با محوریت مقاله ای که به پیوست اضافه می گردد.
دریافت مقاله بخش روش تحقیق
حضور پر شورتان را چشم به راهیم.
"یا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقاکُم،
ای مردم، ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و شما را تیرهها و قبایلی قرار دادیم تا همدیگر را درک کنید (و زندگی هماهنگ داشته باشید) بافضیلتترین شما در نزد خداوند باتقواترین شماست."
(حجرات، 13)
اولین جلسه گروه در سال 96
با سلام
تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8تا 9 روز سه شنبه 02/ 03/ 1396،
مکان جلسه: گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
موضوعات مورد بحث: ادامه بحث سعادت.
در این جلسه به بررسی
المشارع و المطارحات
شیخ شهاب الدین سهروردی
مترجم: سید صدرالدین طاهری
کتاب «المشارع و المطارحات»