معرفی مقاله
فاطمه نجاری, علی تقوی
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
سال بیست و چهارم، شماره 31، تابستان 1395
تعداد صفحه: 24
در این نوشتار، این سؤال اساسی مطرح می شود که اگر نظام آموزشی منحصرا جنسیتی (سنتگرا) و نظام آموزشی آندروژنی (تجدد گرا) هر دو مردود است، نظام آموزشی جامعنگر و مطلوبی که مطابق با ساختار اسلامی ایرانی کشور ما باشد و موجبات دستیابی به پیشرفت را برای زنان جامعه فراهم آورد، چگونه نظامی خواهد بود؛ لذا به منظور ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت در زمینه رشد علمی زنان و دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پس از جمعآوری تعدادی از آثار و منابعِ نظریهپردازان در این حوزه به تحلیل مضمون این آثار پرداخته شده است.
در این روش، ابتدا قسمتهایی از متون منتخب، که از زوایای گوناگون به رشد علمی زنان پرداخته است، استخراج شد؛ سپس، عبارتی که نماینده مفهوم آن قسمتها باشد با عنوان شناسه اولیه، شناسه¬گذاری شد. در ادامه شناسههای انبوه اولیه در قالبها و عناوین کلی به صورت شناسهگذاری ثانویه قرار گرفت و تلخیص گردید؛ پس از پایان این مرحله، شناسهگذاریهای ثانویه در قالبها و عناوینی بمراتب کلیتر به صورت شناسهگذاری نهایی قرار گرفت. بر پایه شناسهبندیهای نهایی در مییابیم که دیدگاه اسلام بر یکسان بودن ارزش زنان با مردان با وجود داشتن حقوق و تکالیف مشابه و متفاوت در پیشگاه الهی مبتنی است. اصل وجود دو بعدِ انسانی و جنسیتی در همه افراد، موجب میشود تا بر همین پایه، اولا در ابعاد انسانی و مشترک زنان و مردان، علوم و دروس ِمشترکی بین دو جنس آموخته شود و ثانیا در بعد جنسیتی مخصوص به هر جنس نیز، علوم و دروس ِهر جنس به تفکیک به هر گروه جنسی آموخته شود. همچنین در بعد جنسیتی باید توجه کرد که این تفاوتها باید مکمل یکدیگر باشد و نهاد واحدی باید برای برنامهریزی و تعیین وظایف و حقوق جنسیتی دو جنس وجود داشته باشد.