معرفی مقاله
وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
نویسنده: ام البنین (فاطمه) حسین زاده، محمدرضا شرفی، فاطمه زیباکلام، خسرو باقری
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
سال بیستم، دوره جدید، شماره 17، زمستان 1391
تعداد صفحه: 21
هدف غایی تربیت در اسلام ربوبی شدن، خداگونگی یا تشبه به زیبایی مطلق است و به همین دلیل شناسایی مرزهای دقیق مفهوم زیبایی در تربیت اسلامی از اهمیتی بنیادین برخوردار است. تحلیل وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی آیات قرآن به عنوان مستند ترین و متقن ترین متن دینی در اسلام، قدمی به سوی روشن نمودن هرچه بیشتر مسیر رسیدن به این هدف است؛ به این منظور از روش تحلیل مفهومی بر حسب سیاق، استفاده شده است. نتیجه این پژوهش حاکی است که معنای زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن در حوزه های امور فردی و روابط بین فردی و نیز امور حسی و انتزاعی گسترش دارد. بر این اساس، دلالتهای وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در تعلیم و تربیت عبارت است از توجه به زیباییهای مربوط به امکانات فردی افراد، توجه به زیباییهای مربوط به روابط بین فردی، توجه به زیباییهای عینی و نیز توجه به زیباییهای انتزاعی در تعلیم و تربیت.
در این مقاله در پی هموار نمودن مسیر رسیدن به هدف غایی تربیت در اسلام، که همانا ربوبی شدن یا تشبه به زیبایی مطلق است به بررسی و تبیین بخشی از وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن و سپس دلالتهای آن در تعلیم و تربیت پرداخته شد؛ با این همه در این مقاله تنها به بخشی از وجوه زیبایی در قرآن پرداخته شده است. پیشنهاد این پژوهش برای پژوهشهای آینده روشن کردن ابعاد دیگری از این مفهوم در مسیر رسیدن به غایت تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای آن در حوزه تعلیم و تربیت و فعالیتهای روزمره آن در نهادهای مختلف تربیتی است.