یک سه شنبه یک کتاب
سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ
منطق تربیت: تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفه تحلیلی
نویسندگان: پل هیوود هرست، ریچارداستنلی پیترز
مترجم: فرهاد کریمی
نشر: علمی و فرهنگی
تعداد صفحات: 414
این کتاب، ترجمه متن انگلیسی کتاب «The logic of Education» است که یکی
از آثار معروف متعلق به حوزه فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت به شمار میرود.
نگارندگان این کتاب که موسس مکتب فلسفه تحلیلی تربیت تلقی میشوند، تلاش
دارند با تحلیل مفهوم تربیت که در آن رشد دانش و فهم، جایگاه اساسی دارد،
معانی ضمنی برنامه درسی، تدریس و ساختار قدرت مدارس و دانشکدهها را کشف
کنند. آن ها معتقدند که تاکید بر شیوه همگانی تجربه در حوزه دانش، متمایز از
مطالب درسی مدرسه است و مصالحه مورد نیاز میان رویکردهای «کودکمحور» و
«موضوعمحور» را فراهم میآورد. همچنین نگارندگان در این کتاب، سعی دارند
روشهای مطالعه و بررسی در شکل جدید فلسفه تربیت را از طریق مثال به
مخاطبان خود آموزش دهند. مترجم این اثر در مقدمه، پس از شرح و توضیحی راجع به فلسفه تعلیم و تربیت و نگاه های متفاوت به آن و خصوصاً بازگویی دیدگاه مؤلف، به تعریف فلسفه تحلیلی و بازگویی رویکردهای مؤلفان کتاب به این مسأله، می پردازد.
مؤلفان در فصل اول ضمن بررسی موقعیت معاصر معلم در برخورد با برنامه درسی، و ضرورت توجه به فلسفه تربیت، به بیان چیستی فلسفه، تحلیل مفهومی، هدف تحلیل مفهومی و فلسفه تربیت در ارتباط با برنامه درسی پرداخته اند.
در فصل دوم در ارتباط با دلایل تربیتی انتخاب حرفه معلمی، مفهوم تربیت و ایرادهایی که بر شرط مطلوبیت و شرط معرفت آن وارد است، با استفاده از تحلیل مفهومی از آن، هدفهای غایی تربیت، رویکردهای متضاد درباره محتوا و روش در تربیت و نیازها و رغبتهای کودکان در تربیت و شالوده های اخلاقی تربیت بحث می کنند.
در فصل سوم به مربوط کردن یادگیری به مراحل رشد کودک، نظریه مرحله شناختی، حالت هدف، بررسی تفاوت و عدم تفاوت رشد و تربیت می پردازند.
در فصل چهارم کتاب ضمن اشاره به عمل تربیتی و اصطلاح برنامه درسی به بررسی هدف های عینی و سازمان برنامه درسی پرداخته شده است.
در فصل پنجم به تدریس و مفهوم یادگیری و تربیت و فرایند آن توجه می شود.
در فصل ششم موضوع روابط معلم و دانش آموز در فرایند تدریس و روابط شخصی تبیین می شود.
در فصل هفتم ضمن اشاره به سازمان های تربیتی در برنامه درسی، تدریس و روابط شخصی معلم و دانش آموزان و دانشجویان، درباره سازمان ها و هدف های آن ها شرایط اجرایی مقاصد تربیتی در سازمان های ذی ربط (مدرسه، دانشگاه و...)، از نقش و نوع ارتباط در این سازمان ها و مفهوم انضباط و تنبیه در آن ها سخن به میان آمده است.
مترجم در پایان هر فصل به شرح و توضیح مختصر اصطلاحات و زندگی نامه افراد نام برده در فصل مذکور پرداخته و همچنین منابعی را جهت مطالعه بیشتر مخاطبان معرفی نموده است.
مؤلفان در فصل اول ضمن بررسی موقعیت معاصر معلم در برخورد با برنامه درسی، و ضرورت توجه به فلسفه تربیت، به بیان چیستی فلسفه، تحلیل مفهومی، هدف تحلیل مفهومی و فلسفه تربیت در ارتباط با برنامه درسی پرداخته اند.
در فصل دوم در ارتباط با دلایل تربیتی انتخاب حرفه معلمی، مفهوم تربیت و ایرادهایی که بر شرط مطلوبیت و شرط معرفت آن وارد است، با استفاده از تحلیل مفهومی از آن، هدفهای غایی تربیت، رویکردهای متضاد درباره محتوا و روش در تربیت و نیازها و رغبتهای کودکان در تربیت و شالوده های اخلاقی تربیت بحث می کنند.
در فصل سوم به مربوط کردن یادگیری به مراحل رشد کودک، نظریه مرحله شناختی، حالت هدف، بررسی تفاوت و عدم تفاوت رشد و تربیت می پردازند.
در فصل چهارم کتاب ضمن اشاره به عمل تربیتی و اصطلاح برنامه درسی به بررسی هدف های عینی و سازمان برنامه درسی پرداخته شده است.
در فصل پنجم به تدریس و مفهوم یادگیری و تربیت و فرایند آن توجه می شود.
در فصل ششم موضوع روابط معلم و دانش آموز در فرایند تدریس و روابط شخصی تبیین می شود.
در فصل هفتم ضمن اشاره به سازمان های تربیتی در برنامه درسی، تدریس و روابط شخصی معلم و دانش آموزان و دانشجویان، درباره سازمان ها و هدف های آن ها شرایط اجرایی مقاصد تربیتی در سازمان های ذی ربط (مدرسه، دانشگاه و...)، از نقش و نوع ارتباط در این سازمان ها و مفهوم انضباط و تنبیه در آن ها سخن به میان آمده است.
مترجم در پایان هر فصل به شرح و توضیح مختصر اصطلاحات و زندگی نامه افراد نام برده در فصل مذکور پرداخته و همچنین منابعی را جهت مطالعه بیشتر مخاطبان معرفی نموده است.
۹۵/۰۵/۰۵