یک سه شنبه یک کتاب
سه شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۰۰ ق.ظ
عنوان :فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
پدیدآورندگان:گروهی از نویسندگان
محمود فتحعلی ، دکتر مجتبی مصباح ،
دکتر حسن یوسفیان
زیر نظر آیت الله مصباح یزدی- موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
تعداد صفحه: 540
ناشر :تهران- موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه )
در بحث تعلیم و تربیت اسلامی باید به دیدگاههای اسلام درباره انسان در دو بخش توجه کرد: یکی اینکه اسلام چه توصیفی از انسان ارائه می کند و دیگر اینکه نحوه ارزشگذاری اسلام برای انسان به چه نحو است. یعنی هم باید دید انسان از دیدگاه اسلام ماهیتاً چه موجودی است و هم اینکه چه جایگاهی در نظام خلقت دارد و باید به کجا برسد. نکته دیگری که باید در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به آن توجه کرد، این است که ما از کدام یک از روشهای وحیانی، تجربی، عقلی و... می توانیم برای کسب دانش در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی استفاده کنیم.نباید از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی انتظار داشته باشیم که بگوید چه زمانی باید از کدام روش استفاده کنیم؛ بلکه در این بحث باید بگوییم ملاک استفاده از روشها چیست و اصلاً چه وقت یکی از این روشها در جایگاه روش تحقق تعلیم و تربیت اسلامی قرار می گیرد.
فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشی است که ضمن تحلیل مهم ترین کلید واژه های به کار رفته در تعلیم و تربیت اسلامی ، مبانی مختلف آن را ( اعم از مبانی معرفت شناسی ، هستی شناختی ، الهیاتی ، انسان شناختی و ارزش شناسی ) می کاود و نیز اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ، اصول ، ساحت ها و مراحل ، عوامل وموانع و روش های آن و رابطه آنها را با یکدیگر بررسی می کند .
فهرست اجمالی کتاب
بخش اول : مباحث مقدماتی
- فصل اول : مفهوم شناسی
- فصل دوم : تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن
- فصل سوم : تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن
بخش دوم : مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل اول : مبانی معرفت شناختی
- فصل دوم : مبانی هستی شناختی
- فصل سوم : مبانی الهیاتی
- فصل چهارم : مبانی انسان شناختی
- فصل پنجم : مبانی ارزش شناختی
بخش سوم : سایر مولفه ها
- فصل اول : اهداف تعلیم وتربیت اسلامی
- فصل دوم : اصول تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل سوم : ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل چهارم : مراحل تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل پنجم : عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی
- فصل ششم : روشهای تعلیم و تربیت اسلامی
۹۴/۱۱/۲۰