با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

معرفی مقاله

يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۵۶ ب.ظ

معرفی از: زهرا عسگری

دانشجوی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

بازاندیشی مفهومی پرورش تفکر
 همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل


مقاله بازاندیشی مفهومی پرورش تفکر همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل در سال 1391 و به وسیله دکتر سعید ضرغامی، دکتر نرگس سجادیه و دکتر یحیی قائدی نوشته شده و در مجله راهبرد فرهنگ  به چاپ رسیده است. در این پژوهش خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم،  چیستی ویژگی ها و عناصر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن متناسب با دیدگاهها ی مطرح موجود و بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل بررسی میشود.
در این مقاله، ابتدا مفهوم تفکر و ویژگی ها ی آن در دو دیدگاه کلی وجود شناسانه و غایت شناسانه تبیین میشود. سپس عناصر و ویژگی های تفکر در نظریه انسان عامل توضیح داده میشود و اشاره های آن برای پرورش تفکر در فراگیران معرفی میشود. در نهایت بحث میشود با توجه به اینکه پرورش تفکر در فراگیران، عاملی بنیادی در تحول نظام آموزشی کشورمان است؛ نظریه انسان عامل میتواند زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم کند.
 در این رابطه، اشاره های نظریه انسان عامل، برای پرورش تفکر در پنج محور بحث شده است:

1- نگاه کل کرایانه به فراگیر در پرورش تفکر.

2-آزمون تبیین ها و استنباط ها بر بنیاد شواهد و تجربه ها.

3- طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون.

 4-پرورش خلاقیت فراگیران.

5- فراهم کردن شرایط و موقعیتهایی برای  تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی.

دریافت اصل مقاله

۹۴/۱۱/۱۸

نظرات  (۱)

سلام.
این مقاله از این جهت که به تفکر در سه بعد شناختی، گرایشی و کنشی توجه کرده بود جالب بود و نظریه انسان عامل را به خوبی توضیح داده بود. ولی طبق تعریفی که از این دیدگاه شده، انسان عامل به وسیله تفکر میتواند به سعادت نائل شود و گویی تفکر انسان را کفایت میند که این با آموزه های دینی در تضاد است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی