معرفی مقاله
يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۵۶ ب.ظ
معرفی از: زهرا عسگری
دانشجوی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
بازاندیشی مفهومی پرورش تفکر
همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل
مقاله بازاندیشی مفهومی پرورش تفکر همچون بستر فرهنگی تحول نظام آموزشی بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل در سال 1391 و به وسیله دکتر سعید ضرغامی، دکتر نرگس سجادیه و دکتر یحیی قائدی نوشته شده و در مجله راهبرد فرهنگ به چاپ رسیده است. در این پژوهش خطوط کلی پرورش تفکر با نظر به مفهوم، چیستی ویژگی ها و عناصر، نقش آن در زندگی انسان و چگونگی پرورش آن متناسب با دیدگاهها ی مطرح موجود و بر بنیاد نظریه انسان به منزله عامل بررسی میشود.
در این مقاله، ابتدا مفهوم تفکر و ویژگی ها ی آن در دو دیدگاه کلی وجود شناسانه و غایت شناسانه تبیین میشود. سپس عناصر و ویژگی های تفکر در نظریه انسان عامل توضیح داده میشود و اشاره های آن برای پرورش تفکر در فراگیران معرفی میشود. در نهایت بحث میشود با توجه به اینکه پرورش تفکر در فراگیران، عاملی بنیادی در تحول نظام آموزشی کشورمان است؛ نظریه انسان عامل میتواند زمینه فرهنگی چنین تحولی را فراهم کند.
در این رابطه، اشاره های نظریه انسان عامل، برای پرورش تفکر در پنج محور بحث شده است:
1- نگاه کل کرایانه به فراگیر در پرورش تفکر.
2-آزمون تبیین ها و استنباط ها بر بنیاد شواهد و تجربه ها.
3- طرح و رویارویی با مسئله از جنبه های چندگانه و گوناگون.
4-پرورش خلاقیت فراگیران.
5- فراهم کردن شرایط و موقعیتهایی برای تحلیل، داوری و انجام عمل اخلاقی.
۹۴/۱۱/۱۸
این مقاله از این جهت که به تفکر در سه بعد شناختی، گرایشی و کنشی توجه کرده بود جالب بود و نظریه انسان عامل را به خوبی توضیح داده بود. ولی طبق تعریفی که از این دیدگاه شده، انسان عامل به وسیله تفکر میتواند به سعادت نائل شود و گویی تفکر انسان را کفایت میند که این با آموزه های دینی در تضاد است.