با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ

معرفی از: منیره عابدی

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان



5pswl88hkumz7z71agi0.jpg


مجموعه بازی های آموزشی برای کلاس جغرافی، ریاضی و فارسی

ناشر: یار مانا (آموخته)

سال نشر 1393- 1394

نویسنده: گروه نویسندگان


بچه­ ها بیش از هر چیز از طریق بازی یاد می­گیرند. آن­ها ساعت­ها بازی می­کنند، بدون آن­که احساس خستگی کنند. وقتی بچه­ ها وارد مدرسه می­شوند به طور معمول از آن­ها انتظار داریم تا حد زیادی بازی را کنار بگذارند و بیش از هر چیز با کتاب­های درسی­شان سرگرم شوند. ما ترجیح می­دهیم بچه ­هایی داشته باشیم که چیزهای زیادی می­دانند و کم­تر به قدرت بازی­ها به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری آن­ها توجه می­کنیم. این در حالی است که به راحتی می­ توان با ترکیب بازی و دانش، یادگیری را برای بچه­ ها تبدیل به امری هیجان­ برانگیز، محرک، جذاب و دوست ­داشتنی کرد. ما می­توانیم مطالب درس­های مختلف را از فارسی و علوم اجتماعی گرفته تا ریاضی و زبان­های خارجه از طریق بازی به راحتی به بچه­ ها یاد دهیم. مجموعه کتاب­های «بازی­های آموزشی» با همین هدف و تحت عناوین زیر تولید شده ­اند.

1. بازی­های آموزشی برای کلاس جغرافی (1393)؛ دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه و هاجر کوهی، (شامل بازی­های مخصوص کلاس جغرافی و بازی­هایی با قابلیت استفاده در سایر دروس شامل آموزش کار با نقشه، جهت ­یابی، حفظ پایتخت، محصولات و سایر ویژگی­های شهرها، کشورها و قاره­ های مختلف، مفاهیم جغرافیایی مثل رود، کوه و...، تمرین نقشه ­کشی و...)

2. بازی­های آموزشی برای کلاس ریاضی (1394)،دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه و طاهره رجبی. (دو جلد، شامل آموزش عملیات چهارگانه، خواندن، مقایسه، ترتیب و ارزش مکانی اعداد، تبدیل اعداد به حروف و رقم، شناخت ویژگی­هایی چون زوج و فرد، بخشپذیری و...، شمارش، اندازه­ گیری، معادله، اعداد کسری و اعشاری، عدد صحیح، خواندن ساعت، جدول تناسب، محور و نمودار، محیط و مساحت و...)

3.  بازی­های آموزشی برای کلاس فارسی (1394).دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه، فروزش فریدی زاد (سه جلد شامل: 1. انشا و نوشتن خلاق در سه سطح افزایش گنجینه­ ی لغات و آشنایی با صفت، مترادف، قافیه و...، جمله­ سازی و بالاخره نوشتن متن کوتاه، نوشتن شعر و داستان با موضوعات و روش­های خلاق و بازی­گونه 2. بیان شفاهی خواندن (در چهار سطح ترغیب به خواندن، خواندن کلمه، خواندن جمله و خواندن متن، شعر و داستان) و درک مطلب 3. املا شامل درست ­نویسی حروف، کلمات ساده،کلمات دشوار، کلمات با حروف هم ­آوا، تشدیددار، پردندانه، دارای استثنا و... و تقویت حافظه­ ی دیداری و شنیداری که در نوشتن املا سهم بسزایی دارند.)

این کتابها دارای ویژگیهای زیر می باشند:

1.      اکثر بازی­ها برای مقاطع دبستان و دوره­ی اول متوسطه مناسب است. البته در ابتدای هر بازی، گروه سنی مربوط به آن نوشته شده، ولی در قسمت تغییرات هر بازی، اشاره شده است که برای استفاده از هر بازی در پایه­ های پایین ­تر یا بالاتر چه تغییراتی باید در آن به وجود آورد.

2.      اکثر بازی­ها به صورت گروهی اجرا می­شود و در کلاس قابل اجرا است. اما بسیاری از آن­ها، با اندکی تغییر، قابلیت اجرای فردی در منزل را هم دارند.

3. اغلب بازی‌ها نیاز چندانی به وسایل ندارد. وسایل مورد نیاز بسیار ساده و قابل دسترس و یا قابل ساخت ارزان و راحت توسط معلم و دانش ­آموزان هستند.

4.  بازی­ها به گونه­ ای طراحی شده ­اند که مفاهیم هر درس را در سطح کلی در نظر دارند تا قابلیت استفاده از آن در همه ­ی پایه ­های تحصیلی باشد. به عنوان مثال، بازی­هایی که به آموزش چهار عملیات اصلی ریاضی  می­پردازند، برای پایه­ ی خاصی نوشته نشده و می­توان با استفاده از اعداد یک رقمی از آن­ها در کلاس اول و یا با استفاده از اعداد چند رقمی در پایه ­های بالاتر استفاده کرد.به طور کلی، معلم در هر پایه­ ای که باشد می­تواند از این کتاب­ها متناسب با نیاز خود بهره بگیرد.

5. از بازی‌هایاین کتاب­ها می‌توان برای تدریس مطالب درسی جدید، مرور مطالب قبلی و ارزشیابی استفاده کرد. بنابراین معلمان می‌توانند با توجه به استفاده‌ای که قرار است از بازی بکنند، وقت کلاس را برای آن تنظیم کنند. مثلاً اگر می‌خواهند هم درس جلسه‌ی قبل را بپرسند و هم درس تازه‌ای بدهند، می‌توانند زمان کلاس را به دو قسمت تقسیم کنند و بنا بر صلاحدید خود در یکی از این دو بخش از بازی استفاده کنند. این امر در ایجاد تنوع و پرهیز از خستگی نیز مؤثر است.

۹۴/۰۸/۱۹

نظرات  (۲)

سلام دوستان
فقط میخواستم ، این سه شنبه اهمیت مطالعه و کتابخوانی را  یادآوری کنم!!
سلام.
چه یادآوری مناسبی!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی