یک سه شنبه یک کتاب
معرفی از: منیره عابدی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان
مجموعه بازی های آموزشی برای کلاس جغرافی، ریاضی و فارسی
ناشر: یار مانا (آموخته)
سال نشر 1393- 1394
نویسنده: گروه نویسندگان
بچه ها بیش از هر چیز از طریق بازی یاد میگیرند. آنها ساعتها بازی میکنند، بدون آنکه احساس خستگی کنند. وقتی بچه ها وارد مدرسه میشوند به طور معمول از آنها انتظار داریم تا حد زیادی بازی را کنار بگذارند و بیش از هر چیز با کتابهای درسیشان سرگرم شوند. ما ترجیح میدهیم بچه هایی داشته باشیم که چیزهای زیادی میدانند و کمتر به قدرت بازیها به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری آنها توجه میکنیم. این در حالی است که به راحتی می توان با ترکیب بازی و دانش، یادگیری را برای بچه ها تبدیل به امری هیجان برانگیز، محرک، جذاب و دوست داشتنی کرد. ما میتوانیم مطالب درسهای مختلف را از فارسی و علوم اجتماعی گرفته تا ریاضی و زبانهای خارجه از طریق بازی به راحتی به بچه ها یاد دهیم. مجموعه کتابهای «بازیهای آموزشی» با همین هدف و تحت عناوین زیر تولید شده اند.
1. بازیهای آموزشی برای کلاس جغرافی (1393)؛ دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه و هاجر کوهی، (شامل بازیهای مخصوص کلاس جغرافی و بازیهایی با قابلیت استفاده در سایر دروس شامل آموزش کار با نقشه، جهت یابی، حفظ پایتخت، محصولات و سایر ویژگیهای شهرها، کشورها و قاره های مختلف، مفاهیم جغرافیایی مثل رود، کوه و...، تمرین نقشه کشی و...)
2. بازیهای آموزشی برای کلاس ریاضی (1394)،دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه و طاهره رجبی. (دو جلد، شامل آموزش عملیات چهارگانه، خواندن، مقایسه، ترتیب و ارزش مکانی اعداد، تبدیل اعداد به حروف و رقم، شناخت ویژگیهایی چون زوج و فرد، بخشپذیری و...، شمارش، اندازه گیری، معادله، اعداد کسری و اعشاری، عدد صحیح، خواندن ساعت، جدول تناسب، محور و نمودار، محیط و مساحت و...)
3. بازیهای آموزشی برای کلاس فارسی (1394).دکتر رضاعلی نوروزی، منیره عابدی درچه، فروزش فریدی زاد (سه جلد شامل: 1. انشا و نوشتن خلاق در سه سطح افزایش گنجینه ی لغات و آشنایی با صفت، مترادف، قافیه و...، جمله سازی و بالاخره نوشتن متن کوتاه، نوشتن شعر و داستان با موضوعات و روشهای خلاق و بازیگونه 2. بیان شفاهی خواندن (در چهار سطح ترغیب به خواندن، خواندن کلمه، خواندن جمله و خواندن متن، شعر و داستان) و درک مطلب 3. املا شامل درست نویسی حروف، کلمات ساده،کلمات دشوار، کلمات با حروف هم آوا، تشدیددار، پردندانه، دارای استثنا و... و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری که در نوشتن املا سهم بسزایی دارند.)
این کتابها دارای ویژگیهای زیر می باشند:
1. اکثر بازیها برای مقاطع دبستان و دورهی اول متوسطه مناسب است. البته در ابتدای هر بازی، گروه سنی مربوط به آن نوشته شده، ولی در قسمت تغییرات هر بازی، اشاره شده است که برای استفاده از هر بازی در پایه های پایین تر یا بالاتر چه تغییراتی باید در آن به وجود آورد.
2. اکثر بازیها به صورت گروهی اجرا میشود و در کلاس قابل اجرا است. اما بسیاری از آنها، با اندکی تغییر، قابلیت اجرای فردی در منزل را هم دارند.
3. اغلب بازیها نیاز چندانی به وسایل ندارد. وسایل مورد نیاز بسیار ساده و قابل دسترس و یا قابل ساخت ارزان و راحت توسط معلم و دانش آموزان هستند.
4. بازیها به گونه ای طراحی شده اند که مفاهیم هر درس را در سطح کلی در نظر دارند تا قابلیت استفاده از آن در همه ی پایه های تحصیلی باشد. به عنوان مثال، بازیهایی که به آموزش چهار عملیات اصلی ریاضی میپردازند، برای پایه ی خاصی نوشته نشده و میتوان با استفاده از اعداد یک رقمی از آنها در کلاس اول و یا با استفاده از اعداد چند رقمی در پایه های بالاتر استفاده کرد.به طور کلی، معلم در هر پایه ای که باشد میتواند از این کتابها متناسب با نیاز خود بهره بگیرد.
5. از بازیهایاین کتابها میتوان برای تدریس مطالب درسی جدید، مرور مطالب قبلی و ارزشیابی استفاده کرد. بنابراین معلمان میتوانند با توجه به استفادهای که قرار است از بازی بکنند، وقت کلاس را برای آن تنظیم کنند. مثلاً اگر میخواهند هم درس جلسهی قبل را بپرسند و هم درس تازهای بدهند، میتوانند زمان کلاس را به دو قسمت تقسیم کنند و بنا بر صلاحدید خود در یکی از این دو بخش از بازی استفاده کنند. این امر در ایجاد تنوع و پرهیز از خستگی نیز مؤثر است.
فقط میخواستم ، این سه شنبه اهمیت مطالعه و کتابخوانی را یادآوری کنم!!