معرفی مقاله(5)
شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۰ ق.ظ
معرفی از: زهرا عسکری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
اهداف واسطی تربیت در دوران کودکی، بر اساس رویکرد اسلامی عمل
مقاله " اهداف واسطی تربیت در دوران کودکی، بر اساس رویکرد اسلامی عمل" ، نوشته نرگس سجادیه، مرتضی مدنی فر و خسرو باقری، در سال 1394، به وسیله مجله دو فصلنامه تربیت اسلامی به چاپ رسیده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با مفروض انگاشتن نظریه اسلامی عمل و چارچوب انسان شناختی آن، تصویری از دوران کودکی و اهداف فعالیتهای تمهیدی در آن فراهم آورد. روش مورد استفاده، روش بسط مفهومی است. در این راستا، ابتدا در تحلیلی استعلایی، شرطهای ضروری اهداف واسطی تربیت،استنباط شده و تلاش شده تا از میان آنها، آن دسته از شرطهایی که در دوران کودکی امکان تحقق دارند، در مقام اهداف تمهید در دوران کودکی تبیین شوند.
از منظر نظریه اسلامی عمل آنچه ملاک شخصیت فرد میتواند باشد، عمل اوست.اینچنین عملی لزوما بر اساس سه مبدا معرفتی، گرایشی و ارادی تحقق میابد. در این نظریه، از دوران بلوغ به بعد است که مبانی عمل به تمامی در وجود آدمی شکل گرفته و میتوان تربیت را در وجود او شروع کرد.دوران کودکی صرفا دوران تمهیدی برای تربیت بوده و کودک برای تربیت آماده میشود. در این مقاله تلاش شده است که اهدافی برای دوران تمهید کودکی بیان شود به این صورت که این اهداف جهت بخش تربیت در دوره های بعدی تربیت باشند. این اهداف در هشت دسته مورد بحث قرار میگیرند: سلامت، پاکی و قوت جسم، اندیشه ورزی و کسب دانش نسبت به آموزه های دینی و افزایش قابلیت انتخاب، تدبیر اخلاقی تمایلات درونی، اندیشه ورزی و کسب دانش نسبت به پدیده های طبیعی، مهارت تصرف مسئولان هدر پدیده های طبیعی، اندیشه ورزی و کسب بینش و دانش نسبت به پدیده های انسانی، افزایش قابلیت مشارکت و مداخله موثر اجتماعی،قابلیت درک و تمیز میان زشت و زیبا و گرایش به امر زیبا.دریافت
۹۴/۰۷/۲۵