یک سه شنبه، یک کتاب
معرفی از: منیره عابدی
عنوان کتاب: داستان های فکری برای کودکان ایرانی (مجموعه 10 جلدی)
نویسندگان: دکتر نوروزی و همکاران
ناشر: آموخته (اصفهان)
مخاطب: مربیان و والدین، کودک و نوجوان
موضوع: فلسفه برای کودک، تفکر، ادبیات کودک و نوجوان
«داستانهای فکری برای کودکان ایرانی» مجموعه ای 10 جلدی است که با هدف بومی سازی برنامه فلسفه برای کودکان تألیف شده است. توضیح آن که امروزه برای اجرای برنامه فلسفه برای کودکان، کتابهای داستانی ویژهای تألیف و در سراسر جهان به فرهنگها و زبانهای مختلف، از جمله زبان فارسی ترجمه شده است. این داستانها در اکثریت قریب به اتفاق کارگاهها و پژوهشهای ایرانی اجراشده در زمینه فبک، مورد استفاده قرار می گیرند، بدون آنکه اقدام قابل توجهی برای هماهنگ سازی با فضای فرهنگی- اجتماعی ایران انجام گیرد. لذا مؤلفان در مجموعه کتابهای «داستانهای فکری برای کودکان ایرانی» بر آن شدند تا داستانهایی از آثار و مفاخر گذشته فرهنگی کشور را که هم زمینه ای برای بحثهای فلسفی داشت و هم میتوانست برای حل مشکلات موجود در جامعه مؤثر باشد، برای کودکان بازسازی نمایند.
مؤلفان در انتخاب این داستانها ویژگیهای متعددی همچون اثرات تربیتی آن بر کودکان و نوجوانان، مؤثر بودن در طرح مشکلات فردی و اجتماعی نسل جدید، داشتن قابلیت انگیزش و تحریک مخاطبان در بحث و چاره جویی برای این مسائل، جذابیت و سادگی را در نظر داشته اند. در این بعد، مجموعه داستانهای فکری منبعی مفید برای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و لذت بردن از آن و آشنایی با میراث فرهنگی غنی کشورشان است.
اما فراتر از آن، هدف مؤلفان از تألیف این مجموعه، درگیر کردن کودکان با فرایند تفکر و پرورش استدلال و منطق در آنها است؛ به نحوی که افکار سطحی، قضاوتهای نادرست در مورد جامعه، خانواده، دوستان و... و رفتارهای عجولانه و دور از منطق آنان کاهش یابد و بتوانند از طریق گفت وگو (به جای خشونت، تهدید و سایر رفتارهای نامعقول) مشکلات و مسائل خود را حل کنند و با دیگران به توافق برسند. به این منظور در پایان هر داستان، مجموعهای از طرح بحثها و تمرینهای عملی ارائه شده است که زمینه هایی جذاب و ترغیب کننده برای ورود به بحثهای تفکربرانگیز است. این مباحث و تمرینها، به تناسب داستانها انتخاب شده اند و موضوع آنان مسائل و مشکلاتی است که بسیاری از والدین از وجود آن در کودکان و نوجوانانشان شکایت دارند. به عنوان مثال در یک طرح بحث، با عنوان «بی موقع حرف زدن» مربی کلیدهای مقوایی زیبایی برای بچه ها درست میکند و به آنها میگوید این یک کلید جادوئی است که با آن میتوانند هر وقت لازم میدانند دهان خود را قفل کنند تا حرف نزنند. سپس از آنها میخواهد فکر کنند و بنویسند در چه مواقعی میخواهند از این کلید استفاده کنند. بچه ها میتوانند در همان زمان دهانهایشان را با کلید جادویی قفل کنند تا بتوانند در سکوت به تفکر بپردازند. در پایان بچه ها قفلهای دهان خود را باز میکنند و درباره مواردی که یادداشت کرده اند با هم به گفتوگو میپردازند.
مؤلفان با تحقیقات عملی بسیاری که با استفاده از این داستانها و طرح بحثهای آنها انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که چنین بحثهایی می تواند تأثیر بسزایی در اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان داشته باشد. به علاوه، از آنجایی که این بحثها بر اساس داستانها انجام میگیرد، بچه ها بدون جهتگیری منفی یا احساس ناراحتی و به طور غیرمستقیم در مورد مشکلات رفتاری خود و مسائلی که درگیر آن هستند صحبت می کنند و به نتیجه می رسند. این امر همچنین باعث میشود آنها به فکر کردن عادت کنند و چنانکه می دانیم تفکر در دین اسلام اهمیت زیادی دارد. سخن مشهور پیامبر اکرم (ص) مبنی بر برابری یک ساعت تفکر با هفتاد سال عبادت بهترین شاهد این سخن است.
به این ترتیب، داستانهای فکری برای کودکان ایرانی، منبعی برای ترغیب مطالعه، آشنایی با فرهنگ مکتوب ایران، رشد تفکر و تعقل، حل مسائل و مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان، افزایش تفاهم و نزدیکی بین والدین و فرزندان، یادگیری جذاب و فعال در کلاس درس، افزایش درک و فهم کودکان و نوجوانان و بسیاری از نتایج مطلوب دیگر می باشد. شیوه کار با این کتاب، در مقدمه هر جلد آورده شده است و می تواند به نحو مؤثری مورد استفاده معلمان و والدینی که به رشد و پیشرفت هر چه بیشتر کودکانشان علاقه مند هستند قرار گیرد.
داستانها و تمرینهای این مجموعه برای کودکان سنین ۸ تا ۱۴سال طراحی شده است و هم در مدرسه، هم در خانه قابل اجرا است. شیوه استفاده از این کتاب در حلقه های کندوکاو، در ابتدای هر جلد، همراه با مثالی عینی از داستانهای همان جلد توضیح داده شده است.
پیوست:
بیانات مقام معظم رهبری در مورد فلسفه برای کودکان
و یه نکته در مثالی که در مورد کلیدجادویی اینجا زدین :
کارکرد کلید تنها در بازکردن نیست و ممکن است فقط قفل کند. پس چرا ما به کلید بیشتر نگاه گشایشی داریم!!