بحث و گفتگو (بررسی آموزش روش شناسی پژوهش در دانشگاهها )
شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ق.ظ
هدف این مقاله بررسی روش شناسی پژوهش در روان شناسی و علوم تربیتی در ایران بوده است و در این راستا در پی یافتن به پاسخ سئوالات زیر است:
1- منابعی که در درس روش تحقیق استفاده می شود مبتنی بر کدام بنیادهای نظری فلسفه علم است؟
2- مقالات علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات، مبتنی بر کدام نگرش معرفت شناختی است؟
3-سرفصلهایی که در درس روش تحقیق در مقاطع مختلف دانشگاه تدریس می گردد تا چه اندازه با منابع اصیل دانشگاهی درس روش تحقیق همخوانی دارد؟
4- محتوای تدریس اساتید روش تحقیق بر کدام بنیاد نظری مبتنی است؟
5- دانشجویانی که درس روش تحقیق را گذرانده اند تا چه اندازه با ماهیت روش تحقیق آشنا هستند؟
دوستان ضمن مطالعه این مقاله، که توسط آقای دکتر نوروزی ارسال شده است، نقد و نظرات خود را در خصوص موضوع بحث و همچنین در مورد اصل مقاله ارائه دهید.
دریافت مقاله
۹۴/۰۲/۱۹
به نظر رویکرد مقاله بیشتر آسیب شناسی وضعیت آموزش روش تحقیق در دانشگاهها بود و آسیب جدی در این زمینه را غلبه روشهای کمی بر سایر روشها می دانست. البته مباحثی نظری در مقدمات مقاله در مورد مراتب روش شناسی هم بحث می شود که من هنوز خیلی متوجه مقدمات بحث نشدم.
از کلیت مقاله
این سئوال پیش اومد که آیا می توان روشهای کمی، کیفی و ترکیبی را ارزش گذاری کرد و این گونه استدلال کرد که هر چه موضوع پیچیده تر شود نیازمند روشهای ترکیبی است؟
به نظرم ماهیت موضوع می تواند مشخص کننده روش پژوهش باشد و شاید در موضوعی روش کمی بهتر جواب دهد.
منظور این مقاله از روش ترکیبی هم، متفاوت با روش ترکیبی معمول بود و در اینجا با « خردگرایی مینوی» گره می خورد.که این هم در جای خود قابل تامل بود و برای من جدید...