با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

هدف این مقاله بررسی روش شناسی پژوهش در روان شناسی و علوم تربیتی در ایران بوده است و در این راستا در پی یافتن به پاسخ سئوالات زیر است:

1- منابعی که در درس روش تحقیق استفاده می شود  مبتنی بر کدام بنیادهای نظری فلسفه علم است؟

2- مقالات علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات، مبتنی بر کدام نگرش معرفت شناختی است؟

3-سرفصلهایی که در درس روش تحقیق در مقاطع مختلف دانشگاه تدریس می گردد تا چه اندازه با منابع اصیل دانشگاهی درس روش تحقیق همخوانی دارد؟

4- محتوای تدریس اساتید روش تحقیق بر کدام بنیاد نظری مبتنی است؟

5- دانشجویانی که درس روش تحقیق را گذرانده اند تا چه اندازه با ماهیت روش تحقیق آشنا هستند؟


دوستان ضمن مطالعه این مقاله، که توسط آقای دکتر نوروزی ارسال شده است، نقد و نظرات خود را در خصوص موضوع بحث و همچنین در مورد اصل مقاله ارائه دهید.

دریافت مقاله

۹۴/۰۲/۱۹

نظرات  (۴)

سلام.
به نظر رویکرد مقاله بیشتر آسیب شناسی وضعیت آموزش روش تحقیق در دانشگاهها بود و آسیب جدی در این زمینه را غلبه روشهای کمی بر سایر روشها می دانست. البته مباحثی نظری در مقدمات مقاله در مورد مراتب روش شناسی هم بحث می شود که من هنوز خیلی متوجه مقدمات بحث نشدم.
از کلیت مقاله
این سئوال پیش اومد که آیا می توان روشهای کمی، کیفی و ترکیبی را ارزش گذاری کرد و این گونه استدلال کرد که هر چه موضوع پیچیده تر شود نیازمند روشهای ترکیبی است؟
به نظرم ماهیت موضوع می تواند مشخص کننده روش پژوهش باشد و شاید در موضوعی روش کمی بهتر جواب دهد.
منظور این مقاله از روش ترکیبی هم، متفاوت با روش ترکیبی معمول بود و در اینجا با « خردگرایی مینوی» گره می خورد.که این هم در جای خود قابل تامل بود و برای من جدید...


یکی از محورهای اصلی این مقاله، توجه دادن به بنیادهای معرفت شناختی در روش تحقیق است. به نظر در بین گرایش های موجود در رشته علوم تربیتی، رشته فلسفه تعلیم و تربیت به خاطر ماهیت رشته، بیشتر از سایر رشته ها در مور مبانی نظری و معرفت شناختی روش ها آشنایی داشته باشد.  رویکرد کتاب روش تحقیق دکتر باقری هم بیشتر مباحث نظری است تا عملی
ولی همچنان ضعف در روش تحقیق وجود دارد...

سلام به فراخور رشته تحصیلیم، به جز مقاله مذکور دو مقاله دیگه که عنوانشون بود: "روشهای تحقیق ادبی" و "آسیب شناسی پایان نامه های ادبیات فارسی" رو هم خوندم. نکته بارز مقاله حاضر عدم وجود ارتباط دانشجوها با منابع به روز جهان و شیوه های پژوهشی نوین هستش و وجود روشهای کمی برای اکثر پژوهشها که ماهیت کیفی داره، چیدمان نا صحیح و بی توجه به توانمندی استادان روش تحقیق و کم بودن تعداد واحدهای و منابع مفید درس روش تحقیق و تکراری و تقلیدی بودن کارها از موارد بارز دیگر در یافته های این مقاله بود همچنین توجه دادن به بنیادها معرفتشناختی در تحقیقها که متأسفانه کم توجهی بهش میشه التبه در تحقیقاتی که با متن اندیشه و هستی شناسی اندیشمندان مواجه است، این مشکل کمتر به چشم میخوره اما تقلید و تکرار از آفات اینگونه تحقیقات است همچون سایر تحقیقات.
در بررسی روش تحقیق ادبی ضمن وجود بعضی از موارد فوق و عدم وجود بعضی دیگه، با یه سری مشکل دیگه روبرو هستیم که فکر کنم برخیش برای رشته فلسفه تعلیم تربیت هم موضوعیت داشته باشه: سنتی بودن شیوه تحقیق ارائه شده به معنای معطوف ماندن به مرجع شناسی، مسکوت ماندن در توضیح و تبیین شیوه های مورد نظر برای تحقیق(کمی، کیفی، توصیفی، تحلیلی و...)، عدم وجود منبع به روز و مفید در بحث روش تحقیق، وجود تحقیقهایی که هر کدام جزئی از یک کل تعریف نشده هستند و اهداف کلان رو محقق نمیکنند، تمرکز موضوعات بر ارائه اطلاعات و نه تجزیه و تحلیل صحیح آنها، عدم انتخاب روش تحقیق مناسب با موضوع که به دلیلی بی دانشی انجام میشه، انتخاب موضوعهای کلی که هدف اصلی آن نا مفهوم است، انتخاب موضوعات تکراری(که از عدم پیشینه شناسی سرچشمه میگیره و به دانش هیچ کمکی نمیکنه مثلاً دانشگاه آزاد بررسی صور خیال در خمسه نظامی انجام شده اما باز همون موضوع در دانشگه به فرض اصفهان و... هم انجام میشه بدون کوچکترین نکته جدیدی)، گرایش به موضوعات غیر علمی - پژوهشی(سنتی) و کم اثر، انجام پژوهشهای ناقص، اشتغال استادان به راهنمایی چندین کار پژوهشی و غیر پژوهشی، عدم استفاده از منابع اصلی و درجه اول، عدم توجه به ماهیت موضوع از نظر درون رشته ای بودن یا چند رشته ای و میان رشته ای بودن آنها، و متأسفانه داشتن شیوه کمی در کل کار که تحلیل داده ها بر پایه این شیوه امکان پذیر نیست و این در صورتی هستش که ماهیت رشته های بسیاری از علوم انسانی به سمت شیوه کیفی و ترکیبی نتایج بهتری رو دربرداره.
بسیاری از این معضلات برمیگرده به کل علوم انسانی و باید اصلاح گردد.
سلام به نظرمن مشکلات جدی تری در لایه های اول کار وجود داره که باید اول حل بشه بعد بریم سراغ لایه های بعد....
وقتی خودمون میریم سراغ کتابهای روش تحقیقی که در متن مقاله هم ذکرشده بود آیا اونهایی هستند که واقعا دوره ی تحصیلمون یادگرفتیم ؟آیا سطحشون خیلی بالاتر نیست ؟آیا دو واحد اختصاص دادن به درس روش تحقیق در دوره ارشد واقعا کافیه ؟ آیا دانشجویان وبسیاری از اساتید!!!!!!!!در روشهای تحقیق مشکلی ندارند وکاملا مسلط هستند؟و.......

مشکل از کجاست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی