روش تحقیق آمیخته
چهارشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۵۲ ق.ظ
روش تحقیق آمیخته، با ترکیب دو مجموعه از روشهای کمی و کیفی به انجام می رسد. در حال حاضر برای شناسایی مسائل و مشکلات سیستم های اجتماعی-رفتاری
به طور اعم، و محیط های آموزشی به طور اخص، استفاده از روش های مبتنی بر
ترکیب پارادایم های تحقیق از اهمیت برخوردار شده است. زیرا به رغم ماهیت
پیچیده این سیستم ها و محیط ها، نمی توان فقط به استفاده از یک رویکرد (کمی یا
کیفی) اکتفا کرد و به شناخت کافی نسبت به موقعیت های معین دست یافت. در راستای
برآوردن این نیاز، در دهه ی اخیر استفاده از ترکیب روش های کمی و کیفی، تحت
عنوان روش های تحقیق آمیخته، رایج شده است.
در این قسمت مقالات
موجود در این زمینه برای آگاهی بیشتر از این روش ارایه می شوند. در گام های بعدی و
در صورت فرصت به نقد این مقالات اقدام خواهد شد نقد و بحث بازدیدکنندگان
نیز ما را در رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد.
پژوهش کمّی یا کیفی در گفتگو با دکتر عباس بازرگان دریافت
مقایسه روش شنا سی پژوهش کمی وکیفی در علوم رفتاری- احمد عابدی∗ علیرضا شواخی دریافت
روش تحقیق آمیخته - عباس بازرگان دریافت
مبانی روش پژوهش آمیخته - یزدان منصوریان دریافت
روش های پژوهش ترکیبی: گونه شناسی-موسی سجادی و همکاران دریافت
مبانی نظری پژوهش ترکیبی - فریدون شریفیان دریافت
معرفی طرح ها و مدلها در روش تحقیق آمیخته- علی مبینی دریافت
اصول پارادایمی و روشهای فنی - احمد محمدپور دریافت
مبانی نظری و اصول عملی - احمد محمدپور دریافت
Mixed Methods Research-by R. Burke Johnson and Anthony J. Onwuegbuzieدریافت
۹۴/۰۱/۰۵
اهداف تحقیق کمی یا کیفی در لایه اول
جمع آوری داده ها کمی یا کیفی در لایه دوم
تحلیل داده ها کمی یا کیفی در لایه سوم
هشت حالت قابل تصور است که دو حالت ان تک رویکردی است کمی یا کیفی و شش حالت ان مدل ترکیبی است
در رویکرد ترکیبی یک فاز یا جنبه کمی است یک فاز یا جنبه کیفی است.
البته روش های ترکیبی از دو جنبه مورد طبقه بندی قرار می گیرند:
متوالی (در پی هم که در بالا من تبیین کردم) و موازی (دو روش کمی و کیفی موازی با هم در تحقیق به کار گرفته می شود) در حالت دوم قضیه پیچیده تر خواهد بود البته می شود اهمیت بیشتر را به یک حالت داد.
امیدوارم فضای جدیدی براتون باز کرده باشم