با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ
تربیت دینی بر مبنای رویکرد هرمنوتیک
نویسندگان: دکتر بابک شمشیری و زهره همایون
انتشارات: کویر
تعداد صفحه: 155
نویسندگان این کتاب را تکیه بر اندیشه‌های هرمنوتیکی محمدمجتهد شبستری و نصرحامد ابوزید در قالب کتاب تربیت دینی: بر مبنای رویکرد هرمنوتیک روانۀ بازار نشر شد.نویسندگان در مقدمۀ کتاب و در معرفی و ضرورت نگارش این اثر چنین می‌نویسند: 

مسلماً هر الگویی از تربیت دینی مبتنی بر قرائت و تفسیری از دین است که به آن رنگ و بوی ویژه بخشیده اما با وجود این مسأله، در حوزۀ تربیت دینی بخش زیادی از کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایی که نگاشته شده است، دچار عدم شفافیت و وضوح در مبانی معرفت‌شناسی فلسفی خود هستند. این عدم شفافیت نقطۀ ضعف این نوشته‌هاست. زیرا باعث می‌شود آن نوشتارها تلاشی سست و بی‌بنیاد باشند که به پراکندگی در گفتار و عدم انسجام و یکپارچگی و همچنین عدم قوت در آراء و اندیشه‌های خود نمود یابند.

از طرفی همان‌طور که می‌دانیم قرائت‌ها و تفسیرهای متفاوتی از دین، اعم از متقدم و متأخر شکل گرفته است. متقدمینی چون فارابی، ابن سینا، ابن مسکویه، اشعریون، معتزله و حتی سلفی‌ها و متأخرینی چون علامه طباطبائی و شهید مطهری، که در خصوص تفسیر متون دینی نظر داشته‌اند و به تبع، دلالت‌هایی هم در حوزۀ تربیت دینی از همۀ این اندیشمندان استنتاج شده است. در این خصوص یعنی تربیت دینی تا کنون تلاش‌هایی که شده عمدتاً حول همین نحله‌ها و اندیشه‌ها صورت پذیرفته است و بنابراین این طور به نظر می‌رسد که در حوزۀ اندیشه‌های جدید به ویژه قلمرو نواندیشی دینی کمتر کار شده است.

 

این کتاب به دنبال دغدغه‌های گفته شده شکل گرفته است و می‌کوشد با روشن کردن مواضع بنیادین فلسفی خویش و همچنین معرفی رویکرد جدید هرمنوتیکی نواندیشان دینی متأخر، به عنوان رویکردی پویا در تفسیر دینی و در مواجهه با مسائل دنیای جدید ارائۀ طریق کند. طریقی که به نظر می‌رسد در حوزۀ تربیت دینی هم در ساحت نظر و هم عمل، طرز تلقی‌ها و روش‌های متفاوت و کارآمدتری ارائه می‌دهد.

 

فهرست کتاب تربیت دینی بر مبنای رویکرد هرمنوتیک را می‌خوانید:

فصل اول : مفهوم‌پردازی هرمنوتیک

فصل دوم : بزرگان هرمنوتیک

فصل سوم : بازتاب هرمنوتیک در حوزۀ تفکر دینی

فصل چهارم: کنکاش در ریشه‌های تاریخی گرایش به هرمنوتیک در جهان اسلام

فصل پنجم : نومعتزلیون معاصر

فصل ششم : شباهت‌های آراء هرمنوتیکی نصر حامد ابوزید و محمد مجتهد شبستری

فصل هفتم: هرمنوتیک در حوزۀ معرفت دینی

فصل هشتم: پیامدهای رویکرد هرمنوتیک در تربیت دینی

۹۷/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی