معرفی مقاله
معرفی از: ساجده السادات رضوی زاده
کارشناس ارشد تاریخ فلسفه آموزش و پرورش
تبیین و بررسی جایگاه تاریخ فلسفه
در برنامه آموزش فلسفه
به کودکان با تأکید بر دیدگاه هگل
دکترخسرو باقری، مراد یاری دهنوی
فرهنگ، 69؛ بهار88
تعداد صفحات: 28 صفحه
در چکیده این پژوهش آورده شده است، تفکر فلسفی ویژگی های خاصی دارد که آن را از سایر انواع تفکر ازجمله تفکر علمی، متمایز می کند. یکی از مهمترین آنها، وابستگی تاریخی است. به عبارت دیگر، تفکر فلسفی یا فلسفه ورزی مستلزم مواجهه و کاوش منتقدانه در پیشینةمعرفت فلسفی است. ازاین رو است که ارتباطی حیاتی و تنگاتنگ میان تاریخ فلسفه و فلسفه برقرار است. گویی فلسفه، حیات و بقای خود را از سرچشمة تاریخی اش می گیرد. مقالة حاضر از منظری فلسفی به برنامة آموزش فلسفه به کودکان نگریسته است و غنای کم فلسفی آن را نشان داده است. براساس این آسیب شناسی فلسفی، سعی شده است، ابتدا نحوة مواجهة این برنامه با تاریخ فلسفه، تبیین و بررسی شود؛ آنگاه براساس انتقاد برخاسته از این مسئله، جایگاه و اهمیت تاریخ فلسفه در فلسفه ورزی فیلسوفان، مورد ارزیابی قرار گیرد. باتوجه به اهمیت خاص تاریخ فلسفه در منظر هگل، در ادامة مقاله، جنبه هایی از فلسفة او، ازجمله رسالت فلسفه، روش فلسفی، اهمیت تاریخ فلسفه در فلسفه و چگونگی آموزش فلسفه از منظر او بیان شده است و در پایان، رهنمودهای برگرفته از آن در آموزش فلسفه به کودکان تبیین شده است تا زمینه برای افزودن غنای فلسفی این برنامه فراهم شود.
متن بالا فقط چکیده مقاله می باشد و بهتر است برای تفهیم بهتر به فایل کامل مقاله که در زیر آورده شده است رجوع شود.
دریافت فایل مقاله