با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسات گروه

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۵۸ ب.ظ

چهلمین جلسه مطالعاتی گروه در سال95 

با سلام

تاریخ و زمان جلسه: ساعت 8 تا 9:15 روز سه شنبه 03/ 12/ 1395،

مکان جلسه: گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

موضوعات مورد بحث: مبحث سعادت در اندیشه های فلسفی روسو و لایب نیتس

روسو: از نظر او، منافع هرچه عمومی تر، استفاده از آن نیز بهتر و راحت تر است. و این همان عشق به همنوع است که جدا از عدالت نیست. رسو انسان و اراده او را آزاد میداند البته بدون دخل و تصرف در قوانین طبیعت. از نظر روسو سعادتی بالاتر از وصال حق نیست. او زندگی دنیوی را برای خود کافی میداند اما به زندگی اخروی و گرفتن پاداش امید دارد زیرا بعضی از انسانها تحمل رنج دنیوی که دربردارنده پاداش اخرویست را داشته اند. او در ضمن تدریس به امیل احساس کردن و دوست داشتن را به وی می آموزد و به او یاد داد که احساس خوشبختی را در کسب ثروت نداند. روسو فضایل را دوست دارد چون میداند که در دنیا چیزی ماناتر از آنها نیست. وی معتقد است که باید ریشه آداب و عادات را در وجود خود شناخت. مثلاً علم و صنایع از لغزشهای ما متولد شدند و فضیلت و تقوای انسان را از او گرفته اند. او با تجملگرایی مخالف است زیرا منشأ تفاوت در بدبختی و خوشبختی است و اگر انسانها هرکدام در زمین حاصلخیز خود زندگی میکردند، هر یک به وظیفه خود میرسدند و این تفاوتها نبود. او را جنایات در تکاپوی یافتن علم و دانش محقق میداند و حقیقت را همیشه روشن و یک راه میداند: عدم بیکاری. او علم را حاصل زمان بیکاری بشر میداند. روسو فلاسفه را با این سؤال به چالش میکشد که در قبال یافتن دانشها به چه رسیدند بجز بدبخت تر شدن مردم؟ اگر علم فایده داشت، افراد اهل علم فضائل انسانی بالاتری نسبت به بقیه پیدا میکردند. روسو معتقد است که اهل علم به وحدت مردم لطمه زدند و بجای دعوت ایشان به خداپرستی، آنها را به خدایان پرستی سوق دادند. روسو میگوید: با تأمل درمیابیم که فضائل اخلاقی سبب سعادت ما میشود و این در بررسی زندگی گذشتگان و مقایسه آن با زندگی امروزیان مشهود است. وی حکومت مجلل را که شجاعت و صلابت خود را زود از دست میدهد، بادوام نمیداند. وی میگوید: پرداختن به هنر مبتذل شجاعت را از بین میبرد. روسو تنها زندگی مردم اولیه را که بدون تجمل بود، درست میدانست. روسو میگفت: در یونان باستان توجه زیادی به فعالیتهای بدنی، بیکار نماندن و رشد فضائل میشد. او خلأ آموزشِ احساس وظیفه شناسی را گوشزد میکند وی میگوید: اگر انسان دانش را برای تقویت تقوا استفاده میکرد، مطمئناً سعادتمندتر میشد. روسو همچنین علت اینکه ما خوشبختی خود را در افکار دیگران جستجو میکنیم، عدم اعتماد و باور به توانمندیهای خود میداند. او لزوم گوش دادن به صدای پاک وجدان را مورد تأکید قرار میدهد.(امیل و قرادادهای اجتماعی)

لایب نیتس: نظرات لایب نیتس در مسأله سعادت را از استنباط از آثار هستی شناسی وی مانند: مابعدالطبیعه، منادولوژی، نامه ها و.... میتوان دریافت. برای همین آنطور که باید نمیتوان یقینی راجع به دیدگاه وی در مورد سعادت سخن گفت. او همچون بارکلی در مورد مادی شمردن جوهر نظر مثبتی نداشته است. همچنینی  وی دست یابی به آنچه از درون باید آن را محقق کنیم(شکفتن از درون) را موجب سعادت فردی میدانست و نظام احسن که سبب بوجود آمدن پدیده های متفاوت است را غایت سعادت جهان میداند. وی همچنین پذیرفتن آنچه خدا اراده کرده است را آن هم به طور صادقانه،(مقام رضا) موجب دیگری برای یافتن آرامش و سعادت بشر میدانست.. در جای دیگری نیز میگوید: انسان هر چه بیشتر بتواند از چشمه فیض خدا دریافت کند و در خود خدایی بودن بیشتری را انعکاس دهد، سعادت را خویش بیشتر محقق کرده است. نکته دیگر اشاره لایب نیتس در نامه هایش با کلارک به قائل نبودن به خدای ساعت ساز و نقد آن خدایی است که همیشه درگیر ساماندهی کارهای جهان است. او قائل بود: اگر جهان هستی را همیشه نیازمند دخالت خدا بدانیم، برای خدا و جهان و سرنوشت آن نقص است اما این نظر مورد نقد کلارک و نیوتن بود.  در بحث لایب نیتس سؤالات و ابهاماتی مطرح شد که استاد گرامی با سعه صدر به پاسخگویی آنها در جهت شفاف تر شدن دیدگاههای وی برای حاضران، پرداختند.

سپاس از همراهی آقای دکتر نوروزی و سایر دوستان

۹۵/۱۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی