با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

محاسبه النفس

نویسنده: علی‌بن‌موسی ابن‌طاووس

ترجمه: عباسعلی محمودی

نشر: فیض کاشانی

تعداد صفحه: 160

این کتاب به اختصار طی 5 باب آموزه‏های قرآن و احادیث را درباره خودسازی و روش‏ها و مراحل آن بیان می‏کند. باب اول آیات قرآنی است که اهمیت محاسبه نفس را به انسان گوشزد می‏نماید. باب دوم در مورد روایاتی است که محاسبه را در شب و روز تذکر داده و انسان‏ها را از خطرات احتمالی غفلت آگاه ساخته. باب سوم در مورد روزهای خاص و آداب محاسبه در این روزهاست. باب چهارم زمان‏ها و مکانهایی را معرفی می‏کند که مراقبه و محاسبه به شیوه خاصی باید صورت گیرد. در باب پنجم وظایف و مسئولیت‏های مکلف در حفظ مراقبه و فضیلت محاسبه ارائه شده است.

ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید علی ابن طاووس و سید، فرزند سعدالدین ابوابراهیم در حله متولد شد. او به پاکی و زهد و تقوا در میان شیعیان بسیار معروف است. به باور شیعیان، او در زمان غیبت کبری با حجت بن حسن، امام دوازدهم شیعیان دیدار کرده‌است. «سیّد بن طاووس» در سال ۶۶۴ ه.ق درگذشت. نام کامل کتاب بنابر آنچه در کتاب آمده «محاسبة الکرام آخر کل یوم من الذنوب و الآثام» است. موضوع کتاب در اخلاق و به عنوان یک کتاب ارزشمند و معتبر مطرح است. علاوه بر آن از کتب روایی معتبر نیز می باشد به گونه ای که مورد اعتماد بزرگان علماء شیعه قرار گرفته است.

نظر به اهمیّت محاسبه نفس، علمای زیادی در این زمینه کتاب نگاشته و آثار گرانبهایی به جای گذاشته اند. ابن طاووس در مقدمه کتاب می فرماید: «من در موضوع محاسبه نفس در کتاب مختلف ابوابی را آورده ام، اما نظر به اهمیّت این بحث در تزکیه انسان، کتاب مستقلی در این موضوع تألیف کردم».

روش پیشگیرى از وقوع جرم، ترجمه‏اى سلیس و روان از کتاب محاسبه النفس سید على بن طاووس حلى (متوفاى ۶۶۴ق) به قلم عباس‏على محمودى است. کتاب؛ مشتمل بر سه بخش پیش‏گفتار، متن کتاب و تعلیقات مترجم است. در پیش‏گفتار مطالبى درباره انگیزه مؤلف از نگارش کتاب و شرح حال او ذکر شده است. بخش آخر کتاب تعلیقاتى از مترجم بر موضوع محاسبه نفس که به منزله رساله‏اى تکمیلى بر مطالب کتاب است. مترجم در مقدمه درباره انگیزه مؤلف از نگارش کتاب مى‏نویسد: «سید بن طاوس (ره) با ذکر آیاتى از قرآن و نقل حدیث و تمرین‏هاى عملى تلاش کرده راه محاسبه نفس را به انسان بیاموزد و او را از عذاب‏هاى خدا که در دنیا و آخرت متوجه اوست، بترساند و به الطاف و عنایات و کرم و رحمت الهى امیدوار سازد، باشد که جامعه‏اى دور از درد و رنج پدید آید و همه با دوست داشتن یک دیگر، در مدینه فاضله‏اى که آرزوى همیشگى بشر بوده است، زندگى کنند».

فهرست مطالب:

این کتاب در پنج باب و هر باب به فراخور حال، در چند فصل تنظیم شده است.

به خاطر اهمیت و جلالت شأن قرآن،

 باب اول:را به آیات قرآن اختصاص داده است.

باب دوم:بیانگر روایاتی است که ارزش و فضیلت محاسبه را برای محفوظ ماندن از خطرها بیان می کند.

باب سوم:بیان ایامی که در نصوص دینی برای محاسبه مطرح شده اند مانند دوشنبه و پنج شنبه و ...

باب چهارم:ایام و اوقاتی است که به جهت فضیلت و اهمیت شان باید دقت بیشتری در حفظ نفس در آن ایام نمود.

باب پنجم:بیان فضیلت محاسبه جهت ترغیب انسان ها نسبت به انجام آن.

خاتمه:در ذکر اعمال و اذکار.

مؤلف پس از نقل روایاتی که نیاز به بیان و توضیح دارند، توضیح مختصری در ذیل آن روایت آورده است.

۹۵/۱۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی