با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

ادب الهی - کتاب سوم: تربیت فرزند

نویسنده: مجتبی تهرانی

نشر: مصابیح الهدی

تعداد صفحه: 376

آیت الله مجتبی تهرانی در سال های پایانی عمر شریفش، مباحثی را پیرامون تربیت نفس و دیگران مطرح کرده اند، این بیانات در قالب مجموعه «ادب الهی» که شامل 5 جلد کتاب است منتشر شده است. سومین کتاب از این مجموعه، «تربیت فرزند» است که حضرت استاد(ره) برای اولین بار با ایجاد طبقه بندی دقیق در مسأله تربیت فرزند، راه را برای درک مسیر صحیح تربیت روشن کرده اند و می فرماید: والدین تنها باید استعدادهای درونی فرزند خود را شکوفا کنند که ما از آن به «آبیاری زمین وجود کودک» تعبیر می کنیم، زمین وجودی کودک آماده است، بذر هم آماده است، در این حال والدین اگر به این زمین آب ندهند، خیانت کرده اند.

حضرت آیت الله مجتبی تهرانی(ره) در جلد سوم از درس گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقوله بسیار حساس تربیت فرزند پرداخته‌اند که ریشه‌یابی دقیق مسائل مربوط به مقام شایسته یک انسان با ایمان، در صفحات این کتاب موج می‌زند. مرحوم مجتبی تهرانی در طی جلسات یاد شده، تربیت فرزند را در چهار حوزه خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار دادند.

محورهای مهم کتاب «ادب الهی؛ تربیت فرزند»: مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت کردن و تربیت شدن، نقش حیا در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب از محورهای مهم این کتاب به شمار می‌رود.

حساسیت مراکز آموزشی و اهمیت سرنوشت‌ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدیان امور آموزشی و پرورشی، شیوه دوست‌یابی و آزمودن دوستان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل‌گیری شخصیت انسان از جمله محورهای دیگر این کتاب است که باید با دقت خواند و به کار گرفت.

مطالب کتاب «ادب الهی؛ تربیت فرزند»، را باید توامان از دو نگاه خواند؛ اول از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی‌ها و بایستنی‌ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود شما باشد در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت.

در ادامه کتاب «ادب الهی؛ تربیت فرزند» به اهمیت آموزش‌های زبانی و رفتاری و اصول تربیت اسلامی اشاره می‌شود و الگوهای تربیتی، هدف از بعثت انبیا(ع)، بایست و ناشایست‌ها، نقش تاثیرگذار دوستان، محیط آموزشی و محیط شغلی در تربیت فرزند از مباحث کلیدی این کتاب به شمار می‌رود.

۹۵/۱۱/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی