با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

معرفی مقاله

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۰۰ ق.ظ

جایگاه فرهنگ قناعت(اقدام و عمل) و کارکردهای آن
در تبیین و تحکیم مبانی دینی اقتصاد مقاومتی
 از نگاه تعالیم اسلامی

فیض اله اکبری دستک

فصلنامه مروری بصیرت و تربیت اسلامی

سال سیزدهم، شماره 36، بهار 1395

تعداد صفحه: 20

مهمترین نتایج و دستاوردهای مقاله حاضر را میتوان در موارد ذیل، تبیین و تقریر کرد:
1- فرهنگ قناعت و خودبسندگی را م یتوان از جمله مه مترین فضایل اخلاقی و رفتاری مورد تأکید در آیین اسلام در سلوک فردی و اجتماعی و نیز راهبرد اساسی در زمینۀ مدیریت زندگی مادّی و معنوی انسا نها برای دست یابی به سعادت و کمال دنیوی و اخروی مسلمانان قلمداد کرد که در هیچ آیین و مکتب دیگری تا این حد و اندازه مورد تأکید و تشویق قرار نگرفته است.
2- فرهنگ قناعت در آموزه های اسلامی دارای مفهومی دقیق و عمیق و در عین حال جامع و گسترده است که تمامی گسترۀ زندگی انسان را فرا م یگیرد و تمام پیامبران الهی،پیشوایان و امامان معصوم(ع) و اولیای خداوند ،فرهنگ قناعت و خودبسندگی را سرلوحۀ زندگی خود قرار داده بودند؛ زیرا آنان، قناعت را موهبتی الهی و سلطنتی پایدار قلمداد می کردند که از یکسو منشأ عقلانی و منطقی دارد و از سوی دیگر رهاورد دلپذیر و ماندگار عفت و وارستگی و نیز نشانۀ تقوا و خویشتنداری و مصداق بارز شکرگزاری به درگاه احدیت است.
3- برخلاف باورهای غلط و استنباطات ناقص عده ای در محدودسازی دامنۀ فرهنگ رهایی بخش قناعت در قلمرو مصرف کالاها و مصنوعات مادّی و بشری و نیز مصرفگرایی اقتصادی و مالی، باید اذعان کرد که قناعت به عنوان یک فرهنگ و شاخصۀ بارز اسلامی، تمامی ابعاد و حوز ههای زندگی مادّی و معنوی مرتبط با امور دنیوی و اخروی انسانها را فرا میگیرد؛ به گونه ای که م یتوان از آن به عنوان نسخۀ شفابخش در تنظیم و تعدیل نظامات و روابط حاکم بر شئون مختلف زندگی فرد مسلمان یاد کرد که در صورت عدم کاربست دقیق و به هنگام این مؤلفۀ ایمانی و اسلامی، دچار خسار تهای جبران ناپذیری همچون: مهالک حرص و طمع و نیز اسراف و اتراف خواهد شد.
4- در زمینۀ تبیین و تقویت مبانی دینی اقتصاد مقاومتی ، باید اعتراف کرد که فرهنگ قناعت دارای ظرفیتهای بالا و کارکردهای وسیعی ست که اهتمام جدّی به رویکردهای آن میتواند تأمین کنندۀ سعادت و سلامت زندگی دنیوی و اخروی مردم در جغرافیای زندگی معنوی و تربیتی و نیز اجتماعی و اقتصادی آنان به شمار آید. همچنین مقوله هایی نظیر « عزت طلبی و آزاد یخواهی، رضای تمندی و داشتن آرامش و سایش، سلامت و محافظت دینی، فقرزدایی، اسراف ستیزی و تعدیل هزینه ها و مخارج گزاف زندگی» را م یتوان از مهمترین آثار و کارکردهای عملیاتی فرهنگ قناعت قلمداد کرد.

دریافت مقاله

۹۵/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی