با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ


منطق تربیت: تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفه تحلیلی

نویسندگان: پل هیوود هرست، ریچارداستنلی پیترز

مترجم: فرهاد کریمی

نشر: علمی و فرهنگی

تعداد صفحات: 414

این کتاب، ترجمه متن انگلیسی کتاب «The logic of Education» است که یکی از آثار معروف متعلق به حوزه فلسفه تحلیلی تعلیم و تربیت به شمار می‌رود. نگارندگان این کتاب که موسس مکتب فلسفه تحلیلی تربیت تلقی می‌شوند، تلاش دارند با تحلیل مفهوم تربیت که در آن رشد دانش و فهم، جایگاه اساسی دارد، معانی ضمنی برنامه درسی، تدریس و ساختار قدرت مدارس و دانشکده‌ها را کشف کنند. آن ها معتقدند که تاکید بر شیوه همگانی تجربه در حوزه دانش، متمایز از مطالب درسی مدرسه است و مصالحه مورد نیاز میان رویکردهای «کودک‌محور» و «موضوع‌محور» را فراهم می‌آورد. همچنین نگارندگان در این کتاب، سعی دارند روش‌های مطالعه و بررسی در شکل جدید فلسفه تربیت را از طریق مثال به مخاطبان خود آموزش دهند. مترجم این اثر در مقدمه، پس از شرح و توضیحی راجع به فلسفه تعلیم و تربیت و نگاه های متفاوت به آن و خصوصاً بازگویی دیدگاه مؤلف، به تعریف فلسفه تحلیلی و بازگویی رویکردهای مؤلفان کتاب به این مسأله، می پردازد.

مؤلفان در فصل اول ضمن بررسی موقعیت معاصر معلم در برخورد با برنامه درسی، و ضرورت توجه به فلسفه تربیت، به بیان چیستی فلسفه، تحلیل مفهومی، هدف تحلیل مفهومی و فلسفه تربیت در ارتباط با برنامه درسی پرداخته اند.
در فصل دوم در ارتباط با دلایل تربیتی انتخاب حرفه معلمی، مفهوم تربیت و ایرادهایی که بر شرط مطلوبیت و شرط معرفت آن وارد است، با استفاده از تحلیل مفهومی از آن، هدفهای غایی تربیت، رویکردهای متضاد درباره محتوا و روش در تربیت و نیازها و رغبتهای کودکان در تربیت و شالوده های اخلاقی تربیت بحث می کنند.
در فصل سوم به مربوط کردن یادگیری به مراحل رشد کودک، نظریه مرحله شناختی، حالت هدف، بررسی تفاوت و عدم تفاوت رشد و تربیت می پردازند.
در فصل چهارم کتاب ضمن اشاره به عمل تربیتی و اصطلاح برنامه درسی به بررسی هدف های عینی و سازمان برنامه درسی پرداخته شده است.
در فصل پنجم به تدریس و مفهوم یادگیری و تربیت و فرایند آن توجه می شود.
در فصل ششم موضوع روابط معلم و دانش آموز در فرایند تدریس و روابط شخصی تبیین می شود.
در فصل هفتم ضمن اشاره به سازمان های تربیتی در برنامه درسی، تدریس و روابط شخصی معلم و دانش آموزان و دانشجویان، درباره سازمان ها و هدف های آن ها
شرایط اجرایی مقاصد تربیتی در سازمان های ذی ربط (مدرسه، دانشگاه و...)، از نقش و نوع ارتباط در این سازمان ها و مفهوم انضباط و تنبیه در آن ها سخن به میان آمده است.
مترجم در پایان هر فصل به شرح و توضیح مختصر اصطلاحات و زندگی نامه افراد نام برده در فصل مذکور پرداخته و همچنین منابعی را جهت مطالعه بیشتر مخاطبان معرفی نموده است.
۹۵/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی