با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ

روش شناسی تحقیق در تعلیم و تربیت "رویکردی اسلامی"

نویسنده: دکتر عبدالرحمان عبدالرحمان‌نقیب

مترجم: بهروز رفیعی

نشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

تعداد صفحه: 342

شناخت روش تحقیق در حوزه علوم تربیتی موضوع بحث و بررسی نوشتار حاضر است. نگارنده در آغاز روش‏شناسی تحقیق تربیتی را از دیدگاه اسلامی تشریح کرده و بر ضرورت به کارگیری آموزه‏های وحیانی دین در هدایت مفیدتر و مؤثرتر روند تربیت همراه با استفاده از روش‏شناسی تحقیقات تربیتی معاصر و دستاوردهای آن تأکید می‏ کند. وی سپس درباره موضوع، هدف‎ها، اهمیت و روش پژوهش در تعلیم و تربیت سخن گفته و به پیشینه پژوهش در این رشته اشاره می‏ نماید. تعریف اصطلاحات روش و روش‏شناسی، روش پژوهش تربیتی از دیگر مباحثی است که از نظر خوانندگان می‏ گذرد. وی در ادامه تربیت اسلامی را تعریف کرده و اهداف پژوهش در تربیت اسلامی را تبیین نموده و حوزه‏های پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی را تقسیم ‏بندی می ‏نماید. مؤلف دنباله سخن را به تحلیل و بررسی ساختار روش‏شناسی اسلامی و مؤلفه‏های آن اختصاص داده و ذهن مخاطبان را به موضوع مهم و اساسی نگرش اسلام به هستی و انسان، شناخت، اخلاق و جامعه معطوف می‏ نماید. وی معتقد است محققان می‏ باید عناصر مفهومی، نظری و فلسفی ساختار روش‏شناسی تربیتی اسلامی را به دقت شناخته و در پژوهش‏های خود به کار گیرند. نویسنده در پایان در باب چگونگی شکل‏ گیری روش‏ شناسی اسلامی و موانع و آفات و آسیب‎های آن بحث می‏ کند.

کتاب روش شناسی تحقیق در تعلیم و تربیت "رویکردی اسلامی"به عنوان منبع درسی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته علوم‌ تربیتی و دیگر علاقه‌مندان به مطالعات تربیتی تهیه شده است. نویسنده این اثر با استفاده از روش علمی سازگار با تحقیقات جدید در تربیت‌ اسلامی، به چگونگی ایجاد روش‌شناسی اسلامی، موانع و مشکلات آن و شناسایی ابعاد گوناگون روش‌شناسی علمی ‌اسلامی توجه دارد. کتاب حاضر دربردارنده پنج فصل است. فصل اول با عنوان «دیباچه» به موضوع، هدف، روش، اهمیت و اصطلاحات پژوهش اختصاص دارد.

مباحث روش‌شناسی و روش، روش‌شناسی ساختار و روش اصولی، روش‌شناسی اسلامی و روش‌ تحقیق در نسخ‌ خطی در تربیت‌ اسلامی در فصل بعدی با نام «تعریف اصطلاحات» آمده‌اند.

ساختار روش‌شناسی اسلامی و مولفه‌های آن، چگونگی شکل‌گیری روش‌شناسی اسلامی و موانع روش‌شناسی اسلامی و آینده، دیگر فصل‌های این اثر را تشکیل می‌دهند.

در انتهای کتاب نیز چهار پیوست با موضوعات طرح برگزاری دوره دو هفته‌ای آموزش تحقیق در تربیت ‌اسلامی، پیشنهاد موضوعاتی چند برای همایش‌های عمومی تربیت ‌اسلامی و طرح پیشنهاد ایجاد انجمن تربیت‌پژوهان مسلمان برای بررسی مسایل تربیتی امت وجود دارد.

۹۵/۰۴/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی