با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه ، یک کتاب

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ق.ظ


 

اندیشه اسلامی؛ خاستگاه ها و دستاوردها: سیری در تاریخ علم و فلسفه در جهان اسلام

مولف: میان محمد شریف

مترجم:   علی منصوری

ناشر کتاب : دانشگاه امام صادق(ع(

سال نشر 1390:

با رشد و شکوفایی سریع تمدن غرب و عقب ماندن مسلمانان از کاروان پیشرفت و تمدن، روحیه یأس و خودباختگی در میان مسلمانان پدید آمد و نگاه دولتمردان و اهل قلم به سوی تمدن غرب معطوف گشت تا حدی که تمدن غرب غایت تمدن بشری و فرهنگ و فرهنگ و منش آنها قله فرهنگ انسانی قلمداد گردید و عامل عقب ماندگی مسلمین اسلام و تعالیم آن و راه نجات و پیشرفت آنها پیوستن به فرهنگ و تمدن غرب تلقی گردید. در نتیجه مسلمانان با تاریخ، افتخارات و استعدادهای خویش بیگانه و شیفته تمدن غرب شدند. در این کتاب تاریخ مدارس، دانشکده ها، دانشگاه ها و کتابخانه ها و تاریخ علوم مختلف همچون جامعه شناسی جغرافیا، نجوم، ریاضی، موسیقی، شیمی، فیزیک، جانورشناسی، گیاه شناسی، طب و فلسفه بررسی شده است.

کتاب از پنج فصل به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول با عنوان «منابع و سرچشمه های فکر اسلامی»، در مورد منابع و خاستگاه­های اصیل اسلامی، منابع و خاستگاه های فکر اسلامی، و أخذ علوم پیش از اسلام (ترجمه ها) به بحث و بررسی پرداخته است.
فصل دوم با عنوان «نشر علوم»، پیرامون مدارس، دانشکده ها و دانشگاه ها، دیگر مراکز آموزشی، و کتابخانه ها بحث کرده است.

فصل سوم با عنوان «رشد و تطور علوم»، در مورد رشد و تطور علوم مختلف از جمله علم فقه: [حقوق]، تاریخ و جامعه شناسی، جغرافیا، ستاره شناسی [هیئت]، ریاضیات، موسیقی، شیمی، فیزیک، گیاه شناسی و جانور شناسی (علم تاریخ طبیعی)، پزشکی طب]، و روش علمی بحث نموده است.

فصل چهارم با عنوان «پیشرفت دانش: فلسفه»، در مورد متکلمان عقل گرا، متکلمان نص گرا (اخباری)، عُرفا، فلاسفه و شخصیت هایی همچون کندی، فارابی، ابن مسکویه، ابن سینا، ابن هیثم، ابن باجه، ابن طفیل، ابن رُشد بحث و بررسی کرده است.

و فصل پنجم نیز به نتیجه گیری اختصاص دارد.



 


۹۵/۰۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی