با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین نظرات

برنامه گروه در روز یکشنبه، 15 آذر

پنجشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۳ ب.ظ

سلام به دوستان گرامی


جلسه آینده علاوه بر ادامه بحث تربیتی آقای دکتر، تلاش می شود نکته های پایانی در مورد اندیشه های اسپینوزا بحث و جمع بندی شود.


علاوه بر این، نگاهی کلی به اندیشه ها و آثار لایب نیتس توصیه می شود تا در جلسات آینده به این فیلسوف بپردازیم.


در لینک زیر می توانید آثار لایب نیتس را به انگلیسی دانلود کنید.

http://www.earlymoderntexts.com/authors/leibniz


در لینک زیر نیز لیستی از آثار انگلیسی لایب نیتس قابل مشاهده است:

https://www.goodreads.com/author/list/1340566.Gottfried_Wilhelm_Leibniz


معرفی کلی لایب نیتس

گوتفرید لایبنیتس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوتفرید لایب‌نیتس
Gottfried Wilhelm von Leibniz.jpg
شناسنامه
حیطه ریاضیات، فیزیک، کیمیاگری،

اخترشناسی، فلسفه طبیعی

دوره سده هفدهم
عصر روشنگری
مکتب فلسفه غربی
زادروز ۱ ژوئیه ۱۶۴۶ (میلادی)
زادگاه لایپزیگ، آلمان
تاریخ مرگ ۱۴ نوامبر ۱۷۱۶ (میلادی)
محل مرگ هانوور، آلمان
امضا
Leibnitz signature.svg


گوتفرید ویلهلم فون لایب‌نیتس (به آلمانی: Gottfried Wilhelm Leibniz) ‏ (۱۶۴۶ - ۱۷۱۶)، فیلسوف، ریاضیدان و فیزیک‌دان آلمانی بود که همچنین نقش به‌سزایی را در سیاست اروپایی زمان خویش بازی کرده است و مقام بالایی نیز در تاریخ فلسفه و تاریخ ریاضی دارا می‌باشد. لایبنیتس، محاسبات دیفرانسیل و انتگرال را که همراه با دانش معادلات دیفرانسیل پایه گذار بسیاری از پیشرفت های بشر شدند را همزمان ولی کاملاً مستقل از آیزاک نیوتن به دست آورد و همین موضوع باعث اختلاف او با نیوتون بر سر اینکه کدام زودتر مبدع این علم بوده اند گردید که البته ظاهراً نیوتون پیروز این بازی شد و اکثر کشفیات به نام او ثبت شد هرچند که علامت‌هایی که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرند برای اولین بار توسط لایپنیتس به کار گرفته شدند.(به طور مثال نماد dy/dx برای مشتق تابع (y(x در نقطه x و یا نماد ( ∫ ) برای انتگرال )

تمبر یادبود گوتفرید لایب‌نیتس - منتشر شده در سال ۱۹۶۶ - جمهوری فدرال آلمان

وی از بزرگترین فیلسوفان عصر خرد و روشنگری محسوب می شود. در مکانیک کلاسیک، او بر این عقیده بود که فضا و مکاننسبی هستند، در حالی که نیوتون بر عقیده خودش مبنی بر مطلق بودن زمان و مکان اصرار می‌ورزید.

لایبنیتس دارای وسعت نظر بود ومی‌کوشید تمام مسالک و معتقدات بشری را باهمسازش دهد و با اینکه هواخواه دکارت بود از او کورکورانه پیروی نمی‌کرد و می‌گفت :«فلسفه دکارت به منزله دهلیز حقیقت است، از آن باید وارد شد اما نباید آنجا متوقف ماند.» با اینکه لایبنیتس تالیفات زیادی داشت از او فقط دو کتاب باقی‌مانده است. یکی به نام «شعور انسان» و دیگری به نام «خداجویی» و هر دوی این کتاب‌ها هم به زبان فرانسه نوشته شده است.

فلسفه

این فیلسوف آلمانى را در زُمرهء پیروان ایده آلیسم خردگرا( rationalist) محسوب میکنند. وى همانند جرج بارکلى ، فیلسوف ایرلندى قائل به وجود ماده نبود و آن را توهم و زاییده ذهن انسان میدانست. فلسفه لایبنیتس مبتنی بر دو اصل امتناع تناقض و جهت کافی است. اصل امتناع تناقض بیان می‌دارد که از میان دو گزاره‌ی متناقض تنها یکی می‌تواند درست باشد. اصل جهت کافی مدعی است که بدون جهت و علل کافی هیچ چیز در عالم موجود نمی‌شود و هیچ گزاره‌ای صدق نمی‌کند. با کاربرد این دو اصل، لایبنیتس نتیجه می‌گیرد که به موجب اصل امتناع تناقض هر قضیه تحلیلی صادق است و به سبب اصل جهت کافی، هر قضیه صادق چون از جهات و مقدمات کافی نتیجه‌گیری می‌شود پس تحلیلی است، بنابراین قضایای صادق و قضایای تحلیلی هم‌ارزند.

لایبنیتیس دنیا را بهترین جهانِ ممکن براى زندگى انسان که خدا میتوانسته خلق کند میدانست ومعتقد بود هیچ چیزى در جهان بیهوده نیست و حتى پدیده هاى شر مانند زلزله ، قحطى و سیل، زمینه ساز خیر هستند و این حداقل "شرّ گزاف" است که براى خلق جهانى متعادل ممکن بوده. در بحث " شرّ اخلاقى" وى معتقد بود که اختیار و آزادى انسان عمدتاً باعث تولید شرٌ اخلاقى (مثل قتل و جنایت و دزدى...) میشود.[۱]

وى همچنین جهان را متشکل از ذرّات بسیار کوچک و هماهنگ خداگونه به نام "مونادها" میدانست وحتى کتابى به نام مُنادلوژى دارد. الهیات او را بیشتر متاثر از اسپینوزا و دکارت میدانند.

۹۴/۰۹/۱۲

نظرات  (۷)

سلام به همه.

من با سرچ در گوگل، آدینه بوک و کتابخانه مرکزی دانشگاه هیچ ترجمه ای از آثار لایب نیتس به زبان فارسی ندیدم.
اگر کسی اطلاعی دارد که اثر فارسی از این فیلسوف وجود دارد لطفا اطلاع دهد. 
و اگر چنین اثری را در دسترس دارید، لطفا روز یکشنبه با خودتان بیاورید تا بقیه هم از آن استفاده کنند.
در غیر این صورت، پیشنهاد می کنم اگر موافق هستید با نظر آقای دکتر یکی ازکتابهای انگلیسی لایب نیتس را انتخاب و بین خودمان تقسیم و مطالعه کنیم.

منادولوژی(مقدمه و شرح بوتر و دیگران از خود لایب نیتس) رو مرکزی، فلسفه و ادبیات داره.: ش راهنما: 193 م113ل 1375

گفتار در مابعدالطبیعه و نوشتارهای مربوط به آن اثر لایب نیتس رو هم مرکزی و فلسفه داره. ش راهنما: 110 گ334ل 1381
سامودل کلارک هم ماتبات خودش و لایب نیتس رو نوشته که کتابخونه فلسفه داره. ش راهنما: 192 م616ک
تاریخ فلسفه کاپل استون، راسل، صانعی و... هم به عنوان درجه دو

مقالاتی هم که بود بد نبود ایمیل میکنم. از جمله: اختیار و جهانهای ممکن از دید لایب نیتس از دکتر اژه ای و معین و "مفاهیم زمان و مکان در فلسفه لایب نیتس از دکتر صافیان و آقای امینی. چند کار مقایسه ای هم بود که هیچی.

معرفت شناسی لایب نیتس:
http://www.ensani.ir/fa/content/58669/default.aspx
زندگی فلسفه و منادولوژی لایب نیتس:
http://lihin-epikor13.blogfa.com/post-4.aspx

(اسم نمیزنم حفظ آبرو بشه که تنها به خاطر نادانی و بی سوادی در زبان انگلیسی اینا رو سرچ کردم)

۱۲ آذر ۹۴ ، ۱۵:۴۹ منیر عابدی
سلام.
ممنون از شما.
ان شالله از سه کتاب اول که نوشته خود لایبنیتس هست بیشتر استفاده خواهیم کرد.
دوستان در مورد تفاوت وحدت وجود اسپینوزا با وحدت وجود مطرح شده در فلسفه اسلامی، فکر کنند.چون جلسه قبل بحثش مطرح شد و قرار هست بحث اسپینوزا جمع بندی شود...
با توجه به علاقه دوستان به فلسفه اسلامی، میشه یکی از مقالات تطبیقی اسپینوزا و ملاصدرا را هم در این جلسه ارائه داد( انشااله خودم ارائه میدم)
۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۵:۱۹ منیر عابدی
خام رجبی جان ارائه با شما ولی بقیه هم مقاله سرچ کنند و بخونند. فقط فکر نکنند! :)
تشکر از یادآوریتون.
اگه مقاله یا مقالاتی رو هم در همین پست بارگزاری کنید ممنون میشیم.

با سلام

با توجه به صحبتهای جلسه قبل،منتظر بودم به سمت فیلسوفان اسلامی برویم به جای لایب نیتس.وقتی فیلسوفان اسلامی مطالعه نشوند راهی بجز مطالعه مقاله تطبیقی نداریم.

۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۸:۴۰ منیر عابدی
سلام.
خان شریف عزیز. مطالعه فلاسفه اسلامی پیشنهادی بود که بعد از جلسه هم به رأی گذاشته شد و اکثریت اعضای گروه با آن موافق نبودند. اما برای این که نظر کسانی هم که طالب مطالعه فلاسفه اسلامی بودند نادیده گرفته نشود، میتوانیم گاهی چنین مطالعات تطبیقی را اضافه کنیم.
سپاس از حضور شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی