با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

گزارش جلسه34

دوشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۴ ق.ظ


تاریخ: 8 /9/ 1394  یک­شنبه. ساعت 30:7 تا 10

مکان : دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

حاضرین: آقای دکتر نوروزی و خانم ها  عابدی، خاقانی ، داوری، رضوی زاده، رجبی، عسگری وشریف.

 

قسمت اول: نکته تربیتی

در ادامه بحث از ویژگیهای جبهه اهل حق، در این جلسه آقای دکتر به دشمن شنای و دلالتهای تربتی آن اشاره کردند..

قسمت دوم: اندیشه های اسپینوزا

منابع: اخلاق اسپینوزا، تاریخ فلسفه غرب راسل، تاریخ فلسفه غربملکیان


در این قسمت فصل پنجم کتاب اخلاق اسپینوزا  ارائه شد که از قدرت عقل و تسلط آن بر عواطف صحبت می کند.برای روشن شدن بحث قضایا و براهین زیر مطرح می شود .

قضیه 1 : همانطور که افکار و تصورات اشیا در نفس منتظم و مرتب شده اند ، احوال بدن نیز در بدن ارتباط و انتظام یافته اند. 

قضیه 2:اگر ما یک تاثر را از فکر یک علت خارجی جدا کنیم و آن را با سایر افکار مرتب سازیم در این صورت عشق یا نفرت به آن علت خارجی از بین خواهد رفت.

قضیه 3: عاطفه ای که انفعال است یه محض اینکه آن را به طور واضح و متمایز تصور کنیم از انفعال بودن متوقف خواهد شد.

قضیه4: هیچ حالتی از بدن نیست که ما نتوانیم از آن تصوری واضح و متمایز داشته باشیم.

قضیه 5: عاطفه به صورت شیئی که ما آن را به صورت ساده تخیل می کنیم در شرایط مساوی شدیدتر از هر عاطفه دیگر است.

قضیه 6: نفس از این حیث که همه اشیا را ضروری می فهمد قدرت بیشتری بر عواطف دارد یا از آنها کمتر منفعل است.

قضیه7: عواطفی که از عقل ناشی می شوند ، اگر زمان را در نظر بگیریم از عواطف مربوط به اشیا جزیئ که آنها را غایب ملاحظه می کنیم شدیدترند.

قضیه8: هر چه تعداد علتهایی که برای برانگیختن یک عاطفه در یک زمان با هم توافق دارند بیشتر باشد،آن عاطفه به همان اندازه شدیدتر خواهد بود.

قضیه9: عاطفه ای که به علل متععد مختلفی مربوط است که نفس آنها را همزمان با خود عاطفه به نظر می آورد،زیان آن کمتر و نیز انفعال ما از آن کمتر است از عاطفه ای دیگر با شدت یکسان که تنها به یک علت مربوط می شود.

قضیه 10: تا وقت که دستخوش عواطف مخالف طبیعت خود نشده ایم قادریم که احوال بدن را بر بطق نظام عقلانی تنظیم کنیم و آنها را به هم ارتباط دهیم.

قضیه 11:هر چه یک صورت خیالی به اشیا بیشتری مربوط باشد به همان اندازه کثیر الوقوع نیز خواهد بود.

قضیه 12: صور خیالی اشیا آسانتر به صور خیالی اشیائی که آنها را به صور واضح و متمایز می فهمیم ارتباط می یابند تا به صور خیالی اشیا دیگر.

قضیه13: هر صورت خیالی ، هر اندازه با اشیا بیشتری مربوط باشد ، به همان اندازه خود را به کرات بیشتر نمایان خواهد ساخت.

قضیه14: نفس می تواند تمام احوال بدن یا صور خیالی اشیا را به تصور خدا مربوط سازد.


 با تشکر از ارائه بحث توسط خانم عابدی و حضور دوستان و وقت گذاری آقای دکتر نوروزی.


۹۴/۰۹/۰۹

نظرات  (۱)

۱۰ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۶ منیر عابدی
سلام.
به نظرم این که در این جلسه مطالب از کتاب اخلاق اسپینوزا ارائه می شد و به طور همزمان نحوه پرداخت نویسندگان دیگر (ایرانی و غیر ایرانی) به هر مطلب توضیح داده می شد خوب بود. این کمک می کند هم میزان درستی درک نویسندگان از فلاسفه را بهتر بفهمیم و هم با مقایسه برداشت خودمان و آنها، و بحث سر کلاس، برداشتهای غلطمان را تصحیح کنیم.
تشکر از خانم رجبی و خانم عسگری به خاطر همراهی مسوولانه در بحث!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی