با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

یک سه شنبه یک کتاب

سه شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۴ ق.ظ


کیمیای سعادت اثر ابوحامد امام محمد غزالی

معرفی از: فاطمه داوری

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرفانی

کتاب کیمیای سعادت - دوره دو جلدی - اخلاق اسلامی - خرید کتاب از: www.ashja.com - کتابسرای اشجع

از جمله کتابهای پارسی امام غزالی کیمیای سعادت است که از ارزش زیادی برخوردار است. این کتاب لطیف و زیبا از جمله گرانبهاترین آثار قرن پنجم هجری به شمار می رود که از لحاظ فصاحت کلام، سلاست انشا و خالی بودن از تکلف و تصنع کمتر نظیری در زبان پارسی دارد. کیمیای سعادت چکیده ایست از کتاب بزرگ احیاء علوم الدین که به زبان عربی توسط ابوحامد امام محمد غزالی نگاشته شده است.. در مورد احیاء علوم الدین ستایشهای زیادی صورت گرفته چنانکه بعضی گفته اند: «اگر علوم اسلامی نابود شود، همه را می توان از کتاب احیاءالعلوم الدین برون کشید.» که این گفته در مورد کیمیای سعادت نیز میتواند صدق کند و دانشوران کیمیای سعادت را «دایرة المعارف اسلامی و عرفانی» خوانده اند. مقدمه کتاب در چهار عنوان:  خود شناسی، خدا شناسی، دنیا شناسی و آخرت شناسی است. متن کیمیا مانند احیاء به چهار رکن تقسیم شده: عبادات، معاملات، مهلکات و منجیات. هریک از این چهار رکن به ده اصل تقسیم گردیده است. در بیان این چهار رکن امام غزالی می فرماید: «و اما ارکان این معاملتِ مسلمانی چهار است: دو به ظاهر تعلق دارد و دو به باطن. آن دو که به ظاهر تعلق دارد، رکن اول گزاردن فرمان حق است که آن را عبادات گویند و رکن دوم نگاه داشتن ادب است اندر حرکات و سکنات و معیشت، که آن را معاملات گویند.

و اما آن دو که به باطن تعلق دارد: یکی پاک کردن دل است از اخلاق ناپسندیده؛ چون خشم و بخل و حسد و کبر و عُجب و ریا، که این اخلاق را مهلکات و عَقَباتِ راه دین گویند و دیگر رکن آراستن دل است به اخلاق پسندیده، چون صبر و شکر و محبت و رضا و رجا و توکل، که آنرا مُنجیات گویند»


 امام غزالی بنابر گفته خودش در دیباچه کیمیای سعادت، این کتاب را برای کسانیکه به تازی(عربی) فهم نداشتند تصنیف کرد. و چنین گفته: «وما اندرین کتاب، جملهء این چهار عنوان و چهل اصل شرح کنیم از بهر پارسی گویان؛ و قلم نگاه داریم از عباراتِ بلند و منغلق و معانی باریک و دشوار تا فهم توان کرد. و اگر کسی را رغبت به تحقیقی و تدقیقی باشد ورایِ این، باید که آن از کتاب تازی طلب کند چون کتاب احیاء علوم الدین و کتاب جواهرالقرآن و تصانیف دیگر، که در این معنی به تازی کرده آمده است؛ که مقصودِ این کتاب عوامِ خلق اند که این معنی به پارسی التماس کردند و سخن از حدِ فهمِ ایشان در نتوان گذاشت.» کیمیای سعادت چندین بار توسط مرحومان احمد آرام و حسین خدِیوجَم در تهران به چاپ رسیده است. مرحوم حسین خدیوجم، که ترجمهء پارسی احیاء علوم الدین را نیز تألیف و به چاپ رسانده، متن کامل کیمیای سعادت را در سال 1361 در دو جلد به چاپ رساند است که تا به حال بیش از ده بار به طبع رسیده است. کیمیای سعادت چندین بار به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی، ایتالیایی، هندی و اردو، بنگالی و مالی(زبان کشورهای مالیزیا و سنگاپور) ترجمه گردیده است.

معرفی اجمالی و جداگانه بخشهای کتاب کیمیای سعادت:

1: در ربع عبادات، غزالی برخلاف کتاب های فقهی به ظاهر عبادات نپرداخته و در همه جا فلسفه و معانی آن را نیز مورد بحث قرار داده‌است. این رکن کتاب مانند ارکان دیگر شامل ۱۰ اصل است:

اصل اول: در اعتقاد اهل سنت حاصل کردن

اصل دوم: در طلب علم کردن

اصل سوم: در طهارت

اصل چهارم: در نماز

اصل پنجم: در زکات

اصل ششم: در روزه و شرایط آن

اصل هفتم: در حج

اصل هشتم: در قرآن خواندن

اصل نهم: در ذکر حق‌تعالی

اصل دهم: در ترتیب وردها

2: در این رکن آداب و شرایط زندگی دنیوی مورد بحث قرار گرفته‌است و اصول و شرایطی که از نظر وی، و با توجه به احادیث و سنن اسلامی برای زندگی سالم ضروری است، بیان شده‌است. این ربع کتاب نیز مشتمل بر ۱۰ اصل است:

اصل اول: آداب طعام خوردن

اصل دوم: آداب نکاح

اصل سوم: در آداب کسب و تجارت

اصل چهارم: شناختن حلال و حرام و شبهت

اصل پنجم: در گزاردن حق صحبت

اصل ششم: در آداب زاویه گرفتن و عزلت گرفتن از خلق

اصل هفتم: آداب سفر

اصل هشتم: آداب سماع و وجد

اصل نهم: امر به معروف و نهی از منکر

اصل دهم: در رعیت داشتن و ولایت راندن

3: در این رکن غزالی به بررسی خطرات و دام هایی می‌پردازد که انسان را از راه راست بازمی دارد و از سعادت دنیوی و اخروی دور می‌سازد. این بخش کتاب مانند ارکان دیگر به ۱۰ اصل تقسیم شده و در اصل نویسنده به یکی از این آفات پرداخته و راه شناخت صحیح آن و همچنین روش علاج و از بین بردن آن از خوی انسان را برشمرده‌است. این اصول عبارت‌اند از:

اصل اول: اندر ریاضت نفس

اصل دوم: در علاج شهوت شکم و فرج

اصل سوم: در علاج شرهِ سخن و آفت های زبان

اصل چهارم: در علاج بیماری خشم و حِقد و حسد

اصل پنجم: در علاج دوستی دنیا

اصل ششم: در علاج دوستی مال و آفت بخل

اصل هفتم: در علاج دوستی جاه و حشمت

اصل هشتم: در علاج ریا و نفاق اندر عبادت

اصل نهم: در علاج کبر و عُجب

اصل دهم: در علاج غرور و فریفتگی

4: در این بخش کتاب خصوصیات و کیفیت های روحی که سبب نجات انسان از بلایا و حسن عاقبت وی می‌شود مورد بحث قرار گرفته‌است. این رکن نیز ۱۰ اصل است:

اصل اول: در توبه

اصل دوم: در صبر و شکر

اصل سوم: در خوف و رجا

اصل چهارم: در فقر و زهد

اصل پنجم: در صدق و اخلاص

اصل ششم: در محاسبه و مراقبه

اصل هفتم: در تفکر و ندامت

اصل هشتم: در توکل و توحید

اصل نهم: در محبت و شوق

اصل دهم: در مرگ و احوال آخرت


لینک دانلود دوره دو جلدی کیمیای سعادت


۹۴/۰۷/۱۴

نظرات  (۷)

۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۵ الهام عاشوری
سلام

عالیه...

خیلی خوشحال شدم که کتاب معرفی کردید ان شاالله در این امر مستدام باشید.
پاسخ:
سلام.
ممنون از لطف شما.
این جا هر سه شنبه یک کتاب معرفی میشه.
۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۹ الهام عاشوری
چقدر خوب!!
 ان شالله هر سه شنبه به وبلاگ تون سر میزنم.موفق باشید


سلام خانم داوری. ممنون از معرفی و تبریک مجدد دکتری...

به نظرم، الان کتابهایی مثل کیمیای سعادت را باید به عنوان اثر فاخر ادبی نگاه کرد تا اثری یا محتوای فاخر اسلامی...
ولی جالبه که به خیلی زبانها ترجمه شده، پس حتما محتوای غنی داره...
۱۴ مهر ۹۴ ، ۲۲:۴۹ منیر عابدی
سلام خانم رجبی.

شما کیمیای سعادت رو خوندی یا بر اساس دلیل دیگه ای این طور فکر می کنی؟!

سلام خانم عابدی. شبتون به خیر.
اگه احیانا سئوالتون شروع مباحثه هست، ما تسلیم شدیم!!
فقط معرفی کتاب رو خوندم...
ولی اینطور فکر میکنم.
۱۵ مهر ۹۴ ، ۰۷:۴۶ منیر عابدی
فقط می خواستم بدونم نظرت مستدله یا حدس زدی!
چون به نظرم خیلی جالب نیست بدون خوندن کتاب در موردش نظر بدیم.
سلام خانم رجبی. ممنون از تبریک و توجهتون به نوشته.
موافق نیستم و فکر میکنم با توجه به مطالعاتی که در رشته های عرفان، اخلاق، کلام، تعلیم و تربیت و... هنوزم که هنوزه روی این متن و چنین متونی میشه، این اثر صرفاً اثر ادبی نیست.کافیه تو تخصص خودتون بگردید و پژوهشهایی که بر این کتاب شده برای استنباط آرای تربیتی رو تو زمان حال پیدا کنید.
شاید بخاطر نثر این کتاب میفرمایید. لازمه توضیح بدم نثر کتاب مرسل عالی هست یعنی چیزی بین ساده و فنی. این نوع نثر برمیگرده به نوشته های اهالی زبان فارسی در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم. اونزمان علوم به وسعت و شاخه شاخه شدگی الان نبود و قلم هم در میان عامه نیفتاده بود و نتیجتاً کلام فاخر بود. اون زمان یک فیلسوف میتونست یک طبیب، ریاضی دان، ستاره شناس، موسیقی دان، عارف، متکلم و... باشه. و از زبان ادبی برای بیان دانشش استفاده کنه. حالا اگه بیایم زمانهای جلوتر مثلاً تاریخ جهان گشا، از اون هم علمای تاریخ استفاده میکنند اما نثری داره متکلف با واژه های مغولی دشوار، به طور خاص غزالی بر فلسفه، لغت فارسی و عربی، اخلاق، عرفان، کلام، فقه و... مسلط بوده و علم خودش رو با نثر اون زمان به مخاطب انتقال میداده. این کتاب حاوی درسهای زندگی دنیایی و آخرتیه. این درسها همیشه همینان فقط یه کوچولو رنگ و لآبش عوض میشه باتوجه به زمان. پیشنهاد میدم دانلود کنید یه نگاهی بکنید. البته این کتاب در مقایسه با کشف الکحجوب، مصباح الهدایه، عوارف المعارف و... که عارفانه هستند و به آداب تصوف بیشتر متمرکز شدند، بیشتر به اخلاق که مورد نیاز عامه مردمه توجه کرده است. تا حدودی مثل کتاب ابن مسکویه، اخلاق ناصری، و... اما یه کم متصوفانه تر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی