با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

قرارجمعه ها

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۰۰ ق.ظ

چه خداوند رحیم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى:

  قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ

 إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ


بگو: اى بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده‏اید، از رحمت خدا مأیوس مشوید. زیرا خدا همه گناهان را مى‏آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان. زمر/53




قرارمان باشد که در ایام قدر دعا برای همدیگر را فراموش نکنیم.



این آیه نشان مى ‏دهد که از امیدبخش‏ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهکاران است، شمول و گستردگى آن به حدى است که طبق روایتى امیر مؤمنان على ع فرمود: در تمام قرآن آیه‏ اى وسیعتر از این آیه نیست.

دلیل آن نیز روشن است زیرا:

1- تعبیر به" یا عبادى" (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحیه پروردگار.

2- تعبیر به" اسراف" به جاى" ظلم و گناه و جنایت" نیز لطف دیگرى است.

3- تعبیر به" عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ" که نشان مى ‏دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى ‏گردد نشانه دیگرى از محبت پروردگار است همانگونه که یک پدر دلسوز به فرزند خویش مى ‏گوید اینهمه بر خود ستم مکن!

4- تعبیر به" لا تقنطوا" (مایوس نشوید) با توجه به اینکه" قنوط" در اصل به معنى مایوس شدن از خیر است به تنهایى دلیل بر این است که گنهکاران نباید از" لطف الهى" نومید گردند.

5 تعبیر" مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ" بعد از جمله" لا تقنطوا" تاکید بیشترى بر این خیر و محبت مى ‏باشد.

6- هنگامى که به جمله" إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ" مى ‏رسیم که با حرف تاکید آغاز شده و کلمه" الذنوب" (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى ‏گیرد سخن اوج مى ‏گیرد و دریاى رحمت مواج مى ‏شود.

7-هنگامى که" جمیعا" به عنوان تاکید دیگرى بر آن افزوده مى‏شود امیدوارى به آخرین مرحله مى‏رسد.

8 و 9- توصیف خداوند به" غفور" و" رحیم" که دو وصف از اوصاف امید بخش پروردگار است در پایان آیه جایى براى کمترین یاس و نومیدى باقى نمى ‏گذارد.

آرى به همین دلیل آیه فوق گسترده ‏ترین آیات قرآن است که شمول آن هر گونه گناه را در بر مى‏گیرد، و نیز به همین دلیل از امیدبخش‏ترین آیات قرآن مجید محسوب مى ‏شود.

و به راستى از کسى که دریاى لطفش بیکران و شعاع فیضش نامحدود است جز این انتظارى نمى ‏توان داشت.

از کسى که" رحمتش بر غضبش پیشى گرفته" و بندگان را براى رحمت آفریده، نه براى خشم و عذاب، غیر از این چشم‏داشتى نیست.

چه خداوند رحیم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى!!

 

                        تفسیر نمونه، ج‏19، ص: 500-499

 

۹۴/۰۴/۱۲

نظرات  (۱۰)

۱۲ تیر ۹۴ ، ۰۷:۲۱ مرضیه عابدی
هجمه اندوه ازگناهان رنگارنگ ومتنوع،یاس رابرام به ارمغان آورده بودو این پیام صبحگاهی نویدی بر سرد شدن این آتش سهمگین درونیم.دست مریضاد.چاشت دلپذیری بود....
سلام احوال دوستان؟ موفق باشد همگی
دست مریزاد= جمله ای دعایی است مانند دست شما درد نکنه.
بعضیا بهش میگن: دستت درست...

رهبر انقلاب نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید.
ایشان استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور، و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگیهای لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان 8 سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزه حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.
نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری.
13 تیر 1394
یعنی قابل توجه اساتید!
اساتیدی که دانشگاه اولویت سوم و چهارم آنهاست
و یعنی استاد باید برای تربیت شدن دانشجو تلاش کند نه تربیت کردن.
و خدا عاقبت ما  دانشجویان را ختم به خیر کند!



ممنون خانم داوری.تذکر به جایی بود.
نمیفهمم چگونه تربیت شدن را نتیجه گرفتید خانم رجبی، ولی میدونم چه به وسیله تربیت شدن و چه به وسیله تربیت کردن، استاد واقعی باید مهمترین دغدغه اش فرماندهی جنگ نرم به وسیله تربیت دانشجویانی متعهد، مومن و دانشمند باشد.و در این مسیر طبیبی باشد دوار بطبه
سلام طاعات قبول
اگه منظورتون منم که من این چیزا را خوب گوش دادم ؟
سلام"نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو"ارتباط زیادی با تربیت شدن داره. بالاخره دانشجو تو مسیر تربیت شدن، بدون اینکه استاد قصد خاصی برای تربیتش داشته باشه، تأثیر رو گرفته و آماده ست بره جلو. اما مقام معظم رهبری بعد از اشاره به این ویژگیِ استاد در تربیت، به استادا آگاهی دادند که بفرمایند به امر تربیت کردن بپردازند. بالاخره برای تربیت عالی یافتن، باید یه ظرفیت اولیه باشه. سقراط و آلکیبیادس رو که یادتونه؟! این ظرفیت اولیه با جاذبه و تأثیر از مربی میره سمت قرار گرفتن در وادی تربیت کردن و تربیت شدن.
تو بحثای اخلاق اسلامی با دو عنصر ایمان و عمل صالح مواجهیم. همش دنبال اینیم که کدوم اوله و کدوم از تأثیر اون یکی پدید میاد؟ ایمان اولیه عمل صالح رو میسازه عمل صالح اولیه ایمان رو قوت میبخشه دوباره ایمان عمل صالح بهتر رو بوجود میاره و عمل صالح.... آخر نداره چون کمال انسان تا بی نهایت جا داره. فکر میکنم قضیه تربیت شدن و تربیت کردن هم همینطوره. البته در مراحل بالایی تربیت شدن جایگاه ویژه تری داره اما تربیت کردن قطع نمیشه.
یه جایی تو کتاب دوم قوانین کلینیاس به آتنی میگه: اینا که گفتی انجام نمیشه تو دنیا! آتنی میگه: من آرزوهام رو گفتم: مقام معظم رهبری آنچه در حقیقت باید باشد رو فرمودند....
سلام استاد طاعاتتون قبول. خوش گذشت؟ آقا خوب بودند؟ میخواستم بگم "منم میام" اما شما رفته بودید دیگه!
سلام استاد.
نمیدونستیم.
قبول باشه.

سلام
من در سال یه سهمیه افطاری بیشتر ندارم. امسال یه سهمیه اضافی هم گرفتیم. آقا هم خوب بودند. امسال افطاریم با ما خوردند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی