با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

قرار جمعه ها

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۰۰ ق.ظ



 

خردمندان، عمل‌زده نیستند.هرچند تنها عملی، عمل است که خردمندان انجام دهند.روزه آن نوع عملِ خردمندانه‌ای است که با یک نوع بی‌عملی همراه است ولی بیکاری و تنبلی را به همراه نمی‌آورد. از آن‌جایی که دلبستگی به حق در ذات انسان نهفته است، اگر دلبستگی به بدن بخواهد دلبستگیِ ما را نسبت به حق تحت تأثیر خود قرار دهد، وظیفه داریم با «جوع» و «صوم» آن عهد ذاتی را تازه کنیم و

به خود آییم و ناخود را خود نپنداریم...

نجات از همان جایی می‌آید که خطر از آن‌جا آمد؛ یعنی با گرفتارشدن در لذّات بدنی، با روزمرگی ها و تنگناهای زندگیِ دنیایی روبرو می شویم و با آزادشدن از لذات بدنی از طریق «جوع» و «صوم»، نجات را در همان جایی جستجو خواهیم کرد که خطر از آن‌جا آمد.

 

برگرفته از کتاب رمضان دریچه رویت استاد طاهرزاده

کتاب «روزه دریچه ای به عالم معنا» از آقای طاهرزاده

 


دریافت- فایل صوتی از پناهیان

 

.................................................................................

برای تربیت انسان، انبیا از منبع جوشان آگاهی او یعنی تفکر و ادراکات بلا واسطه او آغاز می کردند. شروع اسلام از تفکر در خود انسان بود:

أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا فی‏ أَنْفُسِهِم- روم/8

سپس در جهان:

وَ یَتَفَکَّرُونَ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض- آل عمران/191

و سپس در تاریخ و جامعه :

 أَ وَ لَمْ یَسِیرُواْ فىِ الْأَرْض- روم/9

و انسان در این وسعت و با این همه رابطه باید از دستورهایی برخوردار باشد. اینجاست که «کتاب» مطرح می شود و بعد انسان موازینی می خواهد تا بتواند از این دستورها بهره گیرد:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ - حدید/25

نتیجه این سیر تربیتی که در خود انسان شروع می شود، به پا ایستادن انسان و تصمیم گیری خود اوست:

لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط

یعنی خود انسان به پا می ایستد. دیگر او را هل نداده اند که جریانش داده اند. در این روش تربیتی نه زور مطرح است نه تحمیل.


برگرفته از کتاب حرکت از عین.صاد، ص 120،چ90

 
۹۴/۰۳/۲۹

نظرات  (۵)

آدمها را میهمانی کرده است به نخوردن، به نیاشامیدن.
ماه خودش، ماه محرومیت است،رنج...

نمیدانم، اگر بخواهم متربی ام را میهمان کنم، بخواهم زمانی را برای او بهترین زمانها بنامم و شبهایی را بهتر از هزار سال،چه سفره ای پهن کنم.
چه روش تربیتی ای داشته باشم تا متربی ام با اشتیلق بپذیرد، بهترین مطاع این سفره در فضای رنج لذت بخش است و گوارا.
چقدر میتوان امید داشت که با روزه جزء تقواپیشگان شویم؟
چه روزه ای این قابلیت را دارد؟ آیا واقعاً طبق گفته استاد طاهرزاده در روزه دریچه ای به عالم معنا، روزه باعث میشود کیفیت و حسن انجام کار بالاتر برود؟ آیا حقیقتاً روز پلی میشود به سمت معنویت و عالم معنا؟؟ آیا ما را به بزرگترین هدف در تربیت عرفانی آدمی یعنی فنا و بقای بالله سوق میدهد؟ چه موانعی بر سر راه تحقق اهداف بزرگ و کوچک در روزه داری هستند و برای رفع آنها چه باید کرد؟
متاع
انگلیسیا بهش میگن:
Commodity
نصفِ تاریخ عاشقی «آب» است، قصه‌هایی عمیق و پراحساس

قصه‌هایی پر از فداکاری، قصه‌هایی عجیب، اما خاص

قصۀ آبِ چشمۀ زمزم، زیرِ پاکوبه‌های اسماعیل
قصۀ نیل و حضرت موسی، قصۀ آن گذشتنِ حسّاس

قصۀ حفظِ حضرت یونس، توی بطن نهنگ، در دریا
یا که نفرینِ نوحِ پیغمبر، بر سرِ مردمِ نمک نشناس

قصۀ ظهر روز عاشورا، بستنِ آب روی وارثِ آن
کربلا بود و یک حرم، تشنه، کربلا بود و حضرتِ عباس

بین افسانه‌های آب و جنون، قصۀ تازه‌ای اضافه شده
قصۀ بیست و هفت ساله‌ای از صد و هفتاد و پنج تا غواص...

نفیسه سادات موسوی

یاد آنانی که به آب زدند تا ما نترسیم از تحریم آب و به ما رسم عاشقی و ایثار رای حق آموختند، گرامی و راهشان پر رهرو باد
برای متاع ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی