با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

انتظار و تربیت

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱ ق.ظ

افضل الاعمال انتظار الفرج...
وقتی در آموزه های دینی انتظار به عنوان «عمل» مطرح می شود، یعنی فراتر از بینش صرف می باشد و باید باعث حرکت انسان شود. حرکتی در راستای خودسازی، دگر سازی و زمینه سازی... این حرکت و عمل همان تربیت شدن آدمی ذیل مقوله انتظار است.
اما در جریان تربیت مهدوی، ممکن است سوء برداشت و سوء عملکردها باعث منحرف شدن این مسیر از هدف اصلی خود شود. دکتر خسرو باقری در دو مقاله به آسیب شناسی تربیتی مهدویت پرداخته اند و این مساله را ذیل موضوع کلی تر آسیب شناسی تربیت دینی و اسلامی بررسی کرده اند. ایشان با ذکر هفت مورد از آسیب شناسی دین با عناوین: حصاربندی و حصار شکنی، کمال گرایی و سهل انگاری، گسست و دنباله روی، قشری گری و عقل گرایی، خرافه پردازی و رازدایی، انحصارگرایی و کثرت گرایی به توضیح افراط و تفریط های مطرح در موضوع مهدویت پرداخته اند  و حد اعتدال در هر مورد را بیان نموده اند.در ادامه اصل مقاله جهت مطالعه بیشتر می آید.

دریافت آسیب شناسی تربیتی مهدویت، ش1- خسرو باقری

دریافت آسیب شناسی تربیتی مهدویت ش2- خسرو باقری

همچنین جهت بررسی بیشتر این موضوع مقالات دیگری که توسط خانم داوری ارسال شده است، به پیوست می آید.

دریافت موانع و آفات انتظار- رضا علی نوروزی و همکاران

دریافت تربیت حماسی الگوی تربیت مهدوی- سید مهدی موسوی

دریافت  تربیت سیاسی در پرتو انتظار- سید مهدی موسوی

 دریافت سیمای مهدویت در برنامه آموزشی مدارس - رحمت الله مرزوقی


۹۴/۰۳/۱۱

نظرات  (۴)

سلام
مقالات دکتر باقری راخوندم.ایشان به آسیب شناسی مهدویت پرداخته و در 7 محور، حدود افراط و تفریط را بررسی کرده بودند.
جدای بحث آسیب شناسی، به نظرم لازمه به بحث از نتایج تربیتی امام داشتن و اینکه مهدی (ع) امام زمانمان باشد هم بپردازیم.
همیشه توی اطرافم تشنه آدم خوب بودم یا خوب آدم.کسی که بوی خدا بدهد، آنقدر که ساعتها بتوان او را به تظاره تشست.در حریم حرمش آروم بگیرم و او حی باشه.زنده .مثل من با یک بدن جسمانی توی همین دنیای خاکی.گهگاه بیراهه رفتم، فکر کنم اکثر آدما هم مثل من باشند، میون روحانیون، اسانید، بزرگان دنبال کسی میگردند که مثل خودشون بوده ولی رنگ و بویی آسمونی داشته باشه.مولا و امام یکی از عمیق ترین نیازهای هر آدمه.
جدای از این، اینکه مهدی (ع) امام زمان من هستند، نه امام حسین(ع) یا امام صادق (ع) هم جای تامل داره و آثار تربیتی مخصوص به خودش را داره.

سلام
عیدتون مبارک

امام خمینی (ره)در شعری خطاب به خانم فاطمه طباطبایی (همسرمرحوم سیداحمدخمینی)می فرمایند:

فاطی که فنون فلسفه می خواند از فلسفه فاء ولام وسین می داند

امیدمن آن است که با نور خدا خود را زحجاب فلسفه برهاند

واین در واقع هشداری است به تمامی پویندگان طریق فلسفه که مبادا تحصیل فلسفه ،حجاب کشف حقیقت گردد.

ایشان در جایی دیگر می فرمایند:

فلسفه وسیله است ،خودش مطلوب نیست وسیله ای است برای اینکه شما مسایل را ،معارف را با برهان به عقلتان برسانید....

هردل شد حجله ای برای غم تو

هردیده چو دجله است در ماتم تو

ازیاد نرفته ای که دلها با توست

دل نیست مگردلی که شد همدم تو...


رحلت آن پیر فرزانه تسلیت باد.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی