با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

جمعی از دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان

با فلسفه تا تربیت

«با دانشجو فراتر از درس کار کنید. با او ارتباط برقرار کنید؛ او را وادار به کار کنید و زمینه‌های تحقیقی را با او در میان بگذارید. مذاکره علمی بین استاد و دانشجو مطلب بسیار مهمّی است.» مقام معظم رهبری۱۳۸۱/۰۸/۲۲


قراری است بین اساتید و دانشجویان.
اینجا،محلی برای تفکر،تحقیق وتبادل نظرآزاد.
از ابتدای فلسفه تا اوج تربیت.
قرار ما اینجاست...

آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۸ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - Fatih Emlak
    teşekkür
  • ۳۰ آبان ۹۶، ۰۸:۰۴ - پوریا قلعه
    ممنون

فلسفه اسلامی! کجایی؟

شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ب.ظ

به بهانه سالروز بزرگداشت ملاصدرا


1- تا انسان در فلسفه اسلامی اهل نظر نشده است، نباید سراغ فلسفه غرب برود که او را به شکاکیت می کشاند و بسیاری از کسانی که با فلسفه غرب شروع می کنند دیگر حاضر نیستند به فلسفه اسلامی دل بدهند و با آن کنار بیایند .

2- برخورد مدگونه با فلسفه ما را به جایی راهبر نمی‌شود. شنیده‌ام که در ایران مد می‌شود که همه از «ویتگنشتاین» یا «پوپر» صحبت می‌کنند و از کس دیگری صحبت نمی‌شود و بعد سراغ افراد دیگر می‌روند. اینها ما را به جایی نمی‌رساند. باید سعی کنیم ریشه نسل بعدی را در زمین فلسفه اسلامی بکاریم.

3- ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه می کنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.نمی شود بگوئیم فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است.

4- بدون درک و فهم آرای ابن سینا نمی توان الهیات قرون وسطی را فهمید.

             و...

- ما می دانیم که خواندن فلسفه غرب و اندیشیدن به سبک آن به نظر آسان تر از فلسفه اسلامی است.
 - و لی نمی دانیم بین تعلیم و تربیت اسلامی با فلسفه اسلامی هم آیا ارتباطی هست؟

- و البته خوب می دانیم که در سه ترم کارشناسی ارشد، تنها در درس فلسفه تطبیقی و تنها در یک جلسه و تنها در حدود یک ربع، اصول کلی فلسفه اسلامی برایمان گفته شد و ما هم یادداشت کردیم.

- و ای کاش اگر که اقبالمان به فلسفه اسلامی کمتر است و خواندنش برایمان سخت است ، به حکم ایرانی و اسلامی بودنمان، برایمان   مهم باشد که ما هم فیلسوفانی داریم!

- و خدا نکند روزی اقبالمان به فلسفه اسلامی زیاد شود که فیلسوفان غرب به آن توصیه کرده باشند!

- و جملات بالا از : 1- استاد عبودیت، 2- سید حسین نصر 3- مقام معظم رهبری 4- اسکروتن استاد دانشگاه آکسفورد.

                                                                                                                                            

۹۴/۰۳/۰۲

نظرات  (۵)

خوندن فلسفه اسلامی لذتبخشتر از فلسفه غربه هر چند در نگاه اول سختتر به نظر میاد. و این لذت بخاطر شیرینی و برکت و معنویت کلام فیلسوف مسلمانه و شاید هم ما با منابع فکری فیلسوفان مسلمان بیشتر آشناییم که بهتر ارتباط میگیریم. گاهی فلسفه غرب با سادگی که داره، دیریابتر میشه چون در بعضی از اندیشه های فلسفه غرب فقط لفاظی هست و دور شدن از رسالت اصلی فلسفه. در حقیقت گاهی فلسفه غرب میشود راهی برای ایدئولوژی سازی و سرپوش گذاری گفتمانی برای رفتارهای اشتباه انسانها. فلسفه ای در خدمت سیاست و اجتماع. البته نه همیشه و همه آنها.
یاد ملاصدرا را گرامی میدارم که اندیشه ای متأله را تا همیشه باقی گذاشت و به این کلام رهبرم ایمان دارم: آینده ما آینده ای ست بر مبنای تفکر صدرایی.
سلام.اعیاد مبارک.
نمیدونم اطلاق فلسفه به اسلامی یا غیر اسلامی چقدر درست هست،مانند اطلاق تفکر به اسلامی یا غیر اسلامی.
تا آنجا که من خواندم معمولا به فلسفه فیلسوفان مسلمان ،فلسفه اسلامی گفته میشود،که مبنای اکثر آنها هم فلسفه ارسطو و افلاطون و افلوطین است.
اگر مراد از فلسفه اسلامی،فلسفه ای است که اصول دین در آن لحاظ شده باشد، با کمی اغماض میتوان در آثار فیلسوفان غیر مسلمان نیز از این تعابیر یافت.
و اگر مراد از فلسفه اسلامی، فلسفه ای برخواسته از قران و روایات باشد، که من کمتر دیده ام و شاید اوجش در صدرای شیرازی باشد...
در کل فکر کنم اگر با این نگاهی که ما به فلسفه غرب داریم،فارابی و ابن سینا و ... به فلسفه یونان نگاه میکردند، هیچ وقت فلسفه اسلامی ای شکل نمیگرفت.چرا که آنها را کافرانی میخواندند که اسلامی نیستند.

برایم جای تامل بود که بیانات آقای خامنه ای که در اینجا ذکر شده، با نظر اکثر ماو یزرگانی مانند آقای عبودیت متفاوت بود.ایشان پرداختن به مسائل زندگی آدمی را وظیفه فلسفه دانسته و فلسفه غرب را در این مسیر موفق میدانند.
(البته نمیگویم ایشان فلسفه غرب را مطلقا تایید میکنند.)
چیستی فلسفه اسلامی، خود جای بحث مفصلی دارد. اینکه آیا می توان فلسفه اسلامی را فلسفه مستقلی دانست؟ به صرف مسلمان بودن فیلسوفان از تعبیر فلسفه اسلامی استفاده کرد؟ به علت آمیخته شدن فلسفه با قرآن و گزاره های دینی حرف از اسلامی شدن آن زد؟و ..
اما وقتی که تاریخ فلسفه غرب را مرور میکنیم به فیلسوفان متفاوتی برخورد می کنیم. فیلسوفان که نظام فلسفی کاملی بنیاد نهادند تا فیلسوفانی که منتقد اجتماعی بودند و ... ولی همه جزو فیلسوفان غرب، مطرح شده اند و کسی به آنها اتهام سطحی شدن نمی زند. آیا ما هم توان مطرح کردن اندیشمندانمان را داریم؟
فلسفه با عناوین مختلف می تواند وارد زندگی شود. از چگونگی اندیشیدن و تفکر گرفته تا پاسخ به پرسشهای اصلی و فرعی زندگی و ...
اما اینها  کاربرد فلسفه است تا هدف و مقام معظم رهبری در مقام بیان کارکردهای فلسفه است تا فلسفه اسلامی هم از حوزه انتزاعیات صرف خارج شود...

سلام

بنابه فرموده ی استاد گرامی فضای تقدیر وتشکر در سایت زیاد شده بود وبنا بر این بود که تقدیر نشه، ولی چون خود استاد هفته ی گذشته قانون شکنی کردند ماهم ....

از مقالاتیکه جناب استاد در طی این دو هفته به ما معرفی کردند از جمله مقاله ماهیت وقلمرو تعلیم وتربیت اسلامی -روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی در آینه سیره وکلام امام علی (ع)و.......نهایت استفاده را بردیم واین واقعا جای تشکر داره .

تشکراز ایشان برای انتخاب ومعرفی مقالات به جا وکارآمد..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی